بیماری های شایع مغز و اعصاب
نوشته شده توسط : موضوعات برتر

برای چه بیماری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری های مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی)، اعصاب محیطی و ماهیچه ها را درمان می کند. بیماری های عصبی می تواند شامل سردرد، صرع، سکته مغزی، اختلالات حرکتی مانند لرزش یا بیماری پارکینسون باشد.

سیستم عصبی مرکز فرماندهی بدن است. این سیستم هر چیزی که فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و انجام می‌دهید را کنترل می‌کند. که بر اعصاب و سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد

اگر مشکلات کلی مغز و اعصاب دارید، پیدا کردن یک دکتر مغز و اعصاب خوب و غیره. اگر به موضوعات علاقه مند هستید، می توانید تا انتهای این مقاله بروید چه زمانی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

بیماری های ناشی از اختلالات عصبی می تواند شامل بیماری هایی باشد که بر تفکر و رفتار فرد تأثیر می گذارد و همچنین اختلالات عضلانی. قبل از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب، باید بیماری را به درستی تشخیص دهید. این تشخیص نیز توسط پزشک عمومی انجام می شود.

اگر بیماری شما نیاز به جراحی داشته باشد، جراح مغز و اعصاب که سیستم عصبی بدن را عمل می کند، بیماری شما را تشخیص داده و در صورت لزوم، جراحی را انجام می دهد.

پزشک شما مغز و اعصاب شما را معاینه می کند، آزمایش می دهد و بیماری ها را با داروها و فیزیوتراپی درمان می کند. در ادامه این قسمت از مقاله به برخی از مهم ترین عوامل شایع بیماری های ناشی از مغز و اعصاب می پردازیم.

سردرد

سردرد یکی از بیماری هایی است که همه ما تجربه می کنیم. با سردرد، دردی را احساس می‌کنید که به سینوس‌ها، بالای سر، ماهیچه‌های سر، گردن و شانه‌ها یا قاعده جمجمه و مغز سرایت می‌کند.

علائم سردرد شدید، مانند سردرد، ممکن است شامل استفراغ، سردرد شدید یا مداوم، سردردی که به طور ناگهانی ایجاد می‌شود یا دردی که با استرس بدتر می‌شود، باشد. سردرد از صبح زود شروع می شود و با علائمی مانند تغییر در بینایی و حتی غش همراه است.

درد مزمن

درد مزمن دردی است که ماه ها یا سال ها طول می کشد. این درد می تواند نتیجه بیماری یا آسیب باشد، اما اگر بیشتر از حد معمول طول بکشد، می تواند نشانه مشکل دیگری باشد.

اگر درد شدید نیست، ممکن است بخواهید به یک پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کنید. اگر این درد با علائم دیگری مانند ضعف، فلج، مشکلات کنترل مثانه یا روده همراه باشد، ممکن است بخواهید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سرگیجه

سرگیجه می تواند انواع مختلفی داشته باشد. متخصصان مغز و اعصاب به راحتی سرگیجه را که از علائم عدم تعادل است، درمان می کنند. سرگیجه باعث می شود احساس کنید که شما یا چیزهای اطرافتان در حال چرخش هستند و در نتیجه تعادل ندارند.

اگر سرگیجه شدید باشد، بهتر است قبل از گرفتن وقت ملاقات با پزشک عمومی یا مراقبت های اولیه، یک متخصص مغز و اعصاب پیدا کنید و یک ارجاع برای درمان دریافت کنید.

بی حسی یا گزگز

بی حسی یا گزگز می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از علائم بیهوشی می تواند در گردش خون شما اختلال ایجاد کند. با این حال، اگر بی‌حسی ادامه یابد، ناگهان ظاهر شود یا فقط در یک طرف بدن رخ دهد، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

بی حسی یا کندی همانطور که توضیح داده شد نیز می تواند از علائم سکته مغزی باشد، در این صورت باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

ضعف

احساس ضعفی که برای آن باید به پزشک مراجعه کنید با خستگی یا درد عضلانی بعد از راه رفتن و بلند کردن اجسام سنگین متفاوت است. اگر ضعف عضلانی را تجربه می‌کنید که بر فعالیت‌های روزانه‌تان تأثیر می‌گذارد، یا از دست دادن قابل توجه قدرت عضلانی در بازوها و پاها، باید با پزشک خود مشورت کنید. این درد می تواند ناشی از یک بیماری جدی تر یا بیماری سیستم عصبی مانند سکته مغزی باشد.

مشکلات حرکتی

مشکلات حرکتی مانند مشکل در راه رفتن، لرزش یا حرکات ناخواسته، لرزش یا موارد دیگر ممکن است نشانه مشکلات عصبی باشند. اگر این اختلالات حرکتی در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، بهتر است به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید.

اگرچه چیزی مانند لرزش می تواند یک عارضه جانبی دارو یا اضطراب باشد، اگر لرزش شما بر فعالیت های روزانه شما نیز تأثیر می گذارد، مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ممکن است درمان وضعیت شما باشد.

تشنج

تشنج می تواند خفیف یا بسیار شدید باشد. علائم تشنج شامل خیره شدن، از دست دادن هوشیاری، حرکات سریع دست و پا، مشکل در تنفس، گیجی یا از دست دادن هوشیاری است. برخی از تشنج ها می تواند به دلیل قند خون پایین یا ترک داروها ایجاد شود.

پزشک می تواند به شما در تعیین شدت سردرد کمک کند. اگر آسیب شدید و مکرر باشد باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

مشکلات بینایی

یکی دیگر از مواردی که ممکن است بخواهید برای آن به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید آسیب چشمی است که می تواند در اثر افزایش سن یا سیستم عصبی ایجاد شود. اگر مشکل به طور ناگهانی رخ داد و در هر دو چشم ظاهر شد، پس از راهنمایی و تشخیص چشم پزشک می توانید با یک روانپزشک خوب مشورت کنید.

مشکلات حافظه یا سردرگمی

تکلم، مشکلات جدی حافظه، تغییرات شخصیتی یا سردرگمی همگی علائمی هستند که می توانند ناشی از ضعف یا مشکلات مغز، ستون فقرات و اعصاب باشند. برخی از علائم ممکن است به دلیل اختلالات یادگیری یا بیماری هایی مانند آلزایمر باشد. پزشک عمومی شما می تواند علائم شما را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا برای درمان بیماری خود به یک متخصص مغز و اعصاب نیاز دارید یا خیر. برای پرداخت

مشکلات خواب

بسیاری از مشکلات خواب، مانند دیر به رختخواب رفتن، آپنه خواب یا اضطراب، کابوس های شبانه، یا سایر مشکلات خواب از اختلالات عصبی هستند. نمونه ای از چنین وضعیتی، نارکولپسی است، یک اختلال ژنتیکی مزمن بدون علت شناخته شده که می تواند سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از این علائم ممکن است بخشی از یک بیماری غیرعصبی باشد، اما اگر علائم مشکلات خواب شما شدید است یا هنوز به توصیه های پزشک خود اعتماد ندارید، ممکن است لازم باشد به یک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

بیماری های شایع مغز و اعصاب

اولین قدم در درمان هر بیماری، تشخیص زودهنگام و تصمیم گیری های درمانی است. اختلالات ناشی از بیماری های مغزی و عصبی نیز از این قاعده مستثنی نیست، زیرا آگاهی و تشخیص بیماری های شایع مرتبط می تواند به درمان هر چه سریعتر این بیماری ها کمک کند.

بیماری ها، اختلالات و آسیب های مربوط به سیستم عصبی اغلب نیاز به مدیریت و درمان توسط متخصص مغز و اعصاب دارند. از آنجایی که بیماری های ناشی از اختلالات عصبی می تواند برای فرد خطرناک باشد، بهتر است تشخیص داده شود و به پزشک مراجعه شود.

برخی از شایع ترین اختلالات عصبی که یک متخصص مغز و اعصاب می تواند درمان کند عبارتند از:

بعد

سردرد

حالت تهوع و استفراغ

تشنج

مستاصل

عدم تعادل

محدودیت در رفتار شخصی

اختلال تنفسی

مشکلات بینایی

ضعف عضلانی

پارکینسون

اختلال خواب

تکان دادن

فلج آسیب یا شوک.

اختلالات خوردن و بلع.

آزمایشات برای بیماری های مغزی و عصبی لازم است

اولین قرار ملاقات شما با متخصص مغز و اعصاب با سؤالاتی در مورد سابقه سلامتی شما آغاز می شود. پزشکان می خواهند در مورد علائم شما و مدت زمانی که مشکل عصبی داشته اید بدانند.

پزشک ممکن است در مورد سایر متخصصانی که دیده‌اید یا درمان‌هایی که امتحان کرده‌اید بپرسد، و سپس یک معاینه فیزیکی که شامل آزمایش‌هایی برای موارد زیر است انجام خواهید داد:

سطح هماهنگی و تعادل؛

احساسات و اجتناب از برخی رفتارها؛

حالات مختلف ذهنی؛

قدرت بدنی و قدرت عضلانی.

بسته به علائم و معاینه فیزیکی، متخصص ممکن است آزمایش‌های اضافی را تجویز کند. این آزمایش ها ممکن است شامل تصویربرداری یا انواع دیگر تست های تشخیصی باشد. همچنین ممکن است برای کمک به متخصص مغز و اعصاب در تشخیص علائم شما به چندین آزمایش نیاز داشته باشید. اگر این آزمایشات را انجام ندهید، متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است یک یا چند آزمایش مشابه را تجویز کند.

انواع تجربی عکاسی

انواع مختلفی از آزمایش ها یا تست های تشخیصی وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب بسته به نوع بیماری برای شما تجویز می کند. این تست ها عبارتند از:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI از پرتوهای مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل مغز شما استفاده می کند. این آزمایشات می تواند به یک متخصص خوب در شناسایی و تشخیص تومورها و سایر آسیب ها کمک کند.

توموگرافی کامپیوتری (CAT یا سی تی اسکن)

سی تی اسکن یا سی تی اسکن از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می کند. این آزمایش که در بین متخصصان مغز و اعصاب بسیار رایج است، به پزشکان اجازه می دهد تا به دنبال ناهنجاری هایی باشند که می توانند باعث علائم شما شوند.

انواع تست های تشخیصی

تست ها یا تست های تشخیصی مختلفی وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است بسته به نوع بیماری تجویز کند. این تست ها عبارتند از:

سونوگرافی داپلر یا داپلر ترانس کرانیال (TCD)

TCD آزمایشی است که از امواج صوتی برای اندازه گیری جریان خون در مغز شما استفاده می کند.

الکتروانسفالوگرافی (EEG)

در طول EEG، الکترودهایی بر روی پوست سر شما قرار می گیرند تا فعالیت الکتریکی مغز شما را اندازه گیری کنند.

الکترومیوگرافی عصبی عضلانی یا بالغ (EMG)

EMG سوزن کوچکی است که برای آزمایش عصب و ثبت فعالیت الکتریکی در عضله وارد عضله می شود.

پونکسیون کمری

در حین پونکسیون کمری، کمر بی حس می شود و متخصص مغز و اعصاب مایع نخاع را تخلیه می کند. این به بررسی عفونت ها و سایر شرایطی که بر ستون فقرات تأثیر می گذارد کمک می کند.

چگونه یک متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کنیم؟

هنگامی که به دنبال یک متخصص مغز و اعصاب خوب هستید، گواهی هیئت مدیره عاملی است که باید در نظر گرفته شود. این گواهی نشان می دهد که پزشک دارای آموزش، مهارت و تجربه لازم برای ارائه مراقبت های بهداشتی در زمینه مغز و اعصاب است.

در مرحله دوم، تجربه متخصصان مغز و اعصاب را در نظر بگیرید. هرچه انکولوژیست شما تجربه بیشتری داشته باشد، نتایج درمان شما بهتر خواهد بود.

یک متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنید که با او در مورد بیماری ها صحبت کنید. اختلالات ناشی از بیماری های عصبی پیچیده است و نیاز به مکالمه دقیق و قابل اعتماد بین متخصص مغز و اعصاب و بیمار دارد.

اگر وب سایت شما نظراتی در مورد پزشک شما دارد، بهتر است آنها را بخوانید و بر اساس نظرات مثبت و منفی تصمیم نهایی بگیرید.

در اینجا بهترین دانشمندان با بهترین تاریخ پزشکی در این زمینه را معرفی می کنیم. این متخصصان بهترین گزینه های درمانی را به شما پیشنهاد می کنند.

 





:: بازدید از این مطلب : 213956
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: