آیا جنگل الیمستان آمل یک کلاهبرداری است؟
نوشته شده توسط : موضوعات برتر

 

عکاس: ابراهیم غریبروستای جواهرده، یکی از مناطق ییلاقی و خوشآبوهوای رامسر است که اگر در زمان مناسب از آن دیدن کنید، شاهد پرواز ابرها در زیر پاهایتان خواهید بود. ایسنا/گلستان مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: آتشسوزی که دیروز در منطقه چشمه زاو پارک ملی گلستان به وقوع پیوسته بود، اطفاء شد. و با تیم پر هیجان ما همراه شوید، جنگلی با درختان سر به فلک کشیده و منطقهای حفاظت شده که به پارک ملی گلستان درشهرستان گرگان شهرت دارد، که به مانند گنجینهای ارزشمند از گونههای مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. اگر قصد سفر به گلستان و گل رامیان را دارید، حتما یادتان باشد که قرار است با محیطی آرام و زیبا روبهرو شوید که به شما اجازه میدهد، ساعتهایی خوش را در کنار زیبایی بکر و خارقالعاده بگذرانید. کسانی که به دوچرخه سواری علاقمند هستند، منطقه الیمستان را مسیر متفاوتی برای فعالیت خود مورد استفاده قرار میدهند. البته لازم است بدانید که در این منطقه امکاناتی برای کرایه کردن دوچرخه وجود ندارد. همچنین اگر تجهیزات لازم را به همراه دارید، پیشنهاد میکنیم کمپ برگزار کنید و چند روزی را در جنگل اقامت داشته باشید. فاصله نزدیک آبشار تا روستاهای اطراف و جاده اصلی نیز این منطقه را به مکانی محبوب برای علاقهمندان کمپ کردن در طبیعت تبدیل کرده است. چنانچه قصد اقامت در طول شب را دارید، بهترین روش همراه داشتن برپپایی تجهیزات کمپینگ نظیر چادر، مسافرتی، کیسه خواب، هیزم، آتش افروز، آب اشامیدنی و خوراکی، لباس اضافه و گرم، لوازم خواب، لوازم سرگرمی، پاوربانک، مونوپاد، کرم ضد آفتاب، حوله، کوله پشتی، داروهای مسکن عمومی و سایر اقلامی که در بالا عنوان شد، میتوان کمپ طبیعت گردی خود را دل جنگل برپا کنید، همچنین در روستای الیمستان و دهکده های نزدیک منازل اجارهای و ویلاهای متعددی هستند که برای رزرو در دسترس مسافران از سوی بومیان قرار میگیرند.

جی پی اس، چراغ قوه و جعبه کمکهای اولیه از جمله ابزارهای ضروری هستند که حتما باید در سفر به جنگل با خود به همراه داشته باشید و در صورتی که این لوازم در دسترس شما نیست حتما از بومیان این منطقه برای گشت و گذار در جنگل یا جنگل نوردی کمک بگیرید. لازم به ذکر است در مجموعه دشت نور چندین رستوران و کافی شاپ با کیفیت و شکیل وجود دارد که بعد از گشت و گذار در مجموعه، ورزش در باشگاه بدنسازی و … توجه داشته باشید که این اسبها وحشی هستند و هنوز رام نشدهاند، بنابراین لازم است فاصله خود را با اسبها حفظ کنید تا در معرض آسیب قرار نگیرید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه آرامش اسبها را برهم نزنید زیرا اسبها وحشی هستند و ممکن است به شما صدمه بزنند. برخی دیگر از کارشناسان نیز تاریخچه پیدایش این شهر تاریخی را به دو تن از شاگردان سالوک معلم به نامهای “عین علی” و “زین علی” نسبت میدهند که تلاش میکردند مردم خطه شمالی ایران را به دین مبین اسلام دعوت کنند. این جنگل قسمتی از جنگلهای هیرکانی ایران به شمار میرود که طی تلاشهای بسیار زیاد در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این پناهگاه که یکی دیگر از نمونه دیدنیهای شهرستان ساری است، در فضایی شامل جنگلهای جلگهای جا خوش کرده و در سال 1346 هم تحت حفاظت محیطزیست قرار گرفته است. به دلیل رویش گیاه الیما در اردیبهشت ماه در این جنگل این منطقه را الیمستان نامیدند.الیمستان هرساله گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را جذب می کند و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در آمل قرار دارد.این جنگل دارای مراتع سرسبز و جذابی است که ارتفاع بسیار زیادی از سطح دریا دارد و به دلیل هوای خنک، جنگل بکر وجذاب، چشمه های وصف نشدنی،دشتهای وسیع،اسبهای بی نظیر سالانه تعداد بیشماری بازدیدکننده از داخل وخارج دارد.

شما قبل از رسیدن به این جنگل بکر وارد روستایی به نام لهاش می شوید که موقعیت جغرافیایی آن در کوهستان و دارای آب وهوای معتدل و مرطوب می باشد. اگر به رشته دوچرخه سواری کوهستان علاقه داشته باشید، یکی از بهترین انتخابها برای شما جاده های آفرودی موجود در جنگل الیمستان آمل میباشد، البته برای این امر حتما باید دوچرخه خود را همراه داشته باشید. بهتر است قبل از سفر تجهیزات لازم برای جنگل و کوهنوردی را همراه خود داشته باشید تا بدون ترس وارد جنگل الیمستان آمل شوید، تجهیزاتی نظیر کفش مناسب، لباس بادگیر، عینک آفتابی و آب اشامیدنی برای بازدید از این جنگل زیبا کفایت میکند و همچنین در صورت دارا بودن موبایل آن را با پاوربانک همراه ببرید. خانههای هجیج از جنس سنگ، بدون ملات و به شکل پلکانی در درهای سرسبز قرار گرفتهاند. مسیر این منطقه تقریبا بدون شیب میباشد و از روستای الیمستان تا منطقه قلاردن تقریبا 1 ساعت و نیم تا 2 فاصله است. ارتفاع نسبتا زیاد از سطح دریا باعث شده تا هوای این منطقه در پاییز و زمستان سرد باشد. ارتفاع این جنگل به طور قابل توجهی از سطح دریا زیادتر است که به همین خاطر دمای آن همیشه پایین میباشد و در اکثر مواقع آب و هوایی مهآلود در این جنگل حاکم است و قطرات شبنم بر روی صورتتان مینشیند که یکی دیگر از زیباییهای جنگل به شمار میرود. این گله اسبها در کنار درختان انبوه جنگل چنان چشماندازی را به وجود میآورند که شما را برای چند لحظه به فضایی کاملا رویایی منتقل میکنند. اگر شانس با شما یار باشد در بازدید از این جنگل زیبا میتوانید گلهای از اسبها را نیز ببینید. بنابراین با اسبها کاری نداشته باشید و فقط از عکاسی این منظره شگفتانگیز لذت ببرید. قایق های پدالی این دریاچه باعث شده تا مردم بتوانند به وسط دریاچه بروند و از آن جا منطقه بسیار زیبا را مشاهده کنند.

از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به جنگل زیبای الیمستان راهنمایی کنیم. چه بهتر که ما هم در حفظ این طبیعت بی نظیر با محلیها همراهی کنیم. قبل از سفر به هر مکانی باید از وضعیت آب و هوایی و اقامتی مقصد اطمینان حاصل کنیم و برای آن آماده باشیم. برای حفاظت از محیط زیست سعی کنید به هیچ وجه آتش روشن نکنید و یا در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش شدید حتما قبل از ترک کردن محل از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید. غذای كافی، لباس مناسب، جعبه كمك های اولیه، چراغ قوه، در صورت داشتن gps و یا كمك گرفتن از بومیان برای جنگل نوردی پیشنهاد می شود در شرایط مه امكان گم شدن در جنگل وجود دارد، عموما این جنگل را بی خطر می خوانند اما احتیاط را فراموش نكنید و برای حفاظت از محیط، آتش روشن نكنید یا در صورت روشن كردن از خاموش شدن آن پیش از رفتن اطمینان حاصل كنید. جنگل الیمستان دشتی دارد که از لحاظ پوشش گیاهی در قسمت پایین دشت مرتع است و بالای آن قله می باشد و اگر دوست دارید به امامزاده بروید نیازمند چند ساعت جنگل نوردی و کوهنوردی است تا نظاره گر خط الراس دماوند تا دریای خزر از بالا شوید .

اگر تا به حال تجربه پله نوردی کنار آبشار نداشتهاید، پیشنهاد میکنم حتماً در سفر به لاهیجان از این آبشار دیدن کنید. برای بازدید از دیدنی های لاهیجان و گشت و گذار در شهر اطلاع از وضع آب و هوای شهر ضروری است. البته توصیه میکنیم که پس از گشت و گذار دست خالی از روستا خارج نشوید و حتما به منظور کمک به اقتصاد این روستا از محصولات محلی آن نظیر غلات، عسل و لبنیات خریداری کنید. راه دسترسی به جنگل الیمستان : از آمل كیلومتر ۲۰ و از تهران، كیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به جاده فرعی سمت راست با تابلوی امام زاده قاسم یا امامزاده لهاش برمی خورید وارد آن شوید، در اوایل مسیر به دو راهی می رسید كه باید جاده سمت چپ را دنبال كنید، جاده فرعی آسفالته باریك با پیچ و خم بسیار حدود ۷ كیلومتر است كه ابتدا ما را به روستای لهاش و پس از ۵ كیلومتر مسیر خاكی به روستای الیمستان می رساند. برای مراجعه به جنگل الیمستان آمل از تهران وارد جاده هراز شوید و تا کیلومتر شماره ۱۴۰ مسیر را ادامه دهید تا با تابلوی سبز رنگ امامزاده قاسم روبرو شوید، باید وارد همان فرعی شوید و با عبور از یک روستا و مسافتی بالغ بر ۱۲ کیلومتر به روستای الیمستان خواهید رسید، بهتر است خودروی خود را در این روستا پارک کنید و سپس وارد جنگل شوید. اگر عاشق طبیعت هستید، پیشنهاد میکنیم همان جا در آغوش شگفتانگیز طبیعت چادر بزنید تا با بیدار شدن از خواب از طبیعت دلانگیز منطقه نهایت لذت را ببرید.

پیشنهاد میکنیم اگر تا گرگان رفتید، حتما طعم هلی آش و خورشت ساک را امتحان کنید. با توجه به سختی دسترسی به آبشار پیشنهاد میکنیم اگر کوهنورد حرفهای و باتجربه نیستید حتما در بهار یا تابستان به دیدن آبشار رنگو گرگان بروید. بسیاری از افراد پیش از اقدام به سفر به این منطقه به اجاره ویلا مرزنآباد و یا رزرو ویلا در مرزنآباد دست میزنند تا دسترسی مناسبی به جاهای دیدنی این منطقه داشته باشند و از نظر اقامت نیز با مشکلی مواجه نگردند. خیلی از تهرانیها و شمالیها در روزهای تعطیل سال به دنبال منطقهای برای بر پایی پیک نیک و بیرون شهر هستند، پیشنهاد این تودی به شما عزیزان تجربه یک مرتبه سفر به منطقه طبیعی قشنگ است تا یک بیرون شهر به یاد ماندنی را تجربه کنید، همچنین رد صورت همراه داشتن دوربین عکاسی میتوانید از حیات وحش و درختان این جنگل عکسهای خارق العادهای شکار کنید. جنگل الیمستان به دلیل تنوع بالا و گوناگونی که دارد برای همه سلایق میتواند گزینه مناسبی باشد، زیرا همه چی تمام است و شما میتوانید جنگل و مرتع و استپ،دشت،قله،مه،گلزار را دریک قاب و یک مکان ببینید و نیازی نیست برای دیدن تمام این مجموع از مکانی به مکان دیگر بروید. از آمل کیلومتر 20 و از تهران، کیلومتر 140 جاده هراز، در جاده فرعی سمت راست تابلوی امام زاده قاسم را مشاهده خواهید کرد که باید وارد آن شوید.

چگونه به جنگل الیمستان آمل بروم ؟ از همان ابتدای ورود به جنگل منظره زیبای قله دماوند و انبوهی از درختان توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب میکند که البته با وارد شدن به جنگل از چشماندازهای شگفتانگیز دیگری نیز حیرتزده خواهید شد. آبشار ورسک به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری منطقه، هر ساله پذیرای تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است که برای تماشای زیباییهای آن به این مکان سفر میکنند. در سال ۱۳۹۷ باستانشناس معروف گیلانی، بهروز همرنگ در زمانی که مشغول فعالیتهای هیئت لایه نگاری باستانی در ماسوله، به دلیل نارحتی قلبی درگذشت. از خوراکیهای سنتی و خوشمزه کندلوس میتوان به راه نون (نان پختهشده در تنورهای سنتی) و کماج اشاره کرد که حتما باید این خوشمزهها را در سفر به کندلوس امتحان کنید. البته افسانههای بومی نیز مدعی آن است که این دو حفره رد زانوهای رستم میباشد که در این مکان برای نوشیدن آب زانو زده است و رد زانوهایش همانند دو حفره به جای مانده است. افسانه ای که از زمانهای قدیم بین مردمان بومی منطقه نقل شده است و آن این است که در نزدیکی قله جای دو شهاب سنگ بزرگ است که حفرهای به عمق ده متر در آن دیده می شود و مردمان بومی معتقدند این حفره ها جای زانوهای رستم است که زانوزده و قصد داشته از آب دریا بنوشد. چنانچه برنامه شما برای سفر به این منطقه بیشتر از چند ساعت باشد میتوانید از امکانات رفاهی خوب روستای الیمستان استفاده نمایید، برای استراحت در طول شب برخی بومیان خانهها و ویلاهای خود را به مسافران اجاره میدهند و همچنین تعداد رستورانهای سنتی، فروشگاه مواد غذایی، سرویس بهداشتی، مسجد در این دهکده وجود دارد که در صورت نیاز میتوان از آنها استفاده نمایید، در بخشهایی از این دهکده زیبا غرفه های فروش صنایع دستی و گردشگری و خوراکیهای سنتی الیمستان فعال هستند که برای حمایت از صنعت گردشگری میتوانید از آنها خریدهای خود را انجام دهید.

جنگل الیمستان علاوه بر درختان انبوه، طبیعت بکر و زیبا دارای جاذبههای گردشگری دیگری نیز میباشد که در این بخش در مورد هر کدام از آنها توضیح مختصری را شرح خواهیم داد تا هنگام بازدید از این جنگل نهایت استفاده را بکنید و لحظههای خاطرهانگیزی را برای خود به ارمغان آورید. در این منطقه یک گاوسرا و بقایایی از یک قطعه قدیمی مشاهده خواهید کرد که اقامتگاهی برای چوپانان محلی به حساب میآید. آنجا بقایایی از یك قطعه قدیمی بهجا مانده است. وقتی تازه کمی گرم شدهاید و برایتان سوال میشود که تا قلعه چه قدر مانده است؛ ناگهان با یک برج بلند سنگی روبرو میشوید که با دور زدن آن از سمت جنوب شرقی پا به محوطه باقی مانده از قلعه میگذارید. توجه داشته باشید که مسیر کوهنوردی در این منطقه از روستای الیمستان شروع میشود و بعد از عبور از بین درختان و دشتها به مقبره امامزاده قاسم میرسید که برای محلیها از قداست ویژهای برخوردار است و از آن به عنوان یک مکان مقدس و مذهبی یاد میکنند. طبیعت گردی و پرنده بینی در این جنگل تجربهای خارق العاده خواهد بود که نصیب کمتر کسی میشود! حدود ۲ کیلومتر بعد از این روستا به مسیر مالرویی میرسید که انتهای آن به آبشارهای شیرآباد میرسد. جنگل الیمستان در هر زمان از سال زیباییهای منحصر به فرد خود را دارا میباشد و در نظر هر گردشگری بینهایت دیدنی و دلربا است اما این جذابیتها و زیباییها در فصل پاییز و اردیبهشت ماه به اوج خود میرسد.

زیرا در فصل بهار طبیعت این منطقه عمری دوباره میگیرند و گیاهان الیما نیز در اردیبهشت ماه مجدد رشد خود را آغاز میکنند. جنگل الیمستان، محل رویش گیاه “الیما” است كه در اردیبهشت ماه رشد می كند. از آنجایی که در منطقه الیمستان هیچ خبری از رستوران و مراکز پخش غذا نیست، توجه داشته باشید که حتما غذای کافی و مغذی با خود به همراه داشته باشید. در فاصله یک کیلومتری گاوسرا نیز مرتعی به نام سمجون گسترده شده است که گلهدارها گلههای خود را با آب چشمههای آنجا سیراب میکنند. جالب است بدانید با این که درب منازل این روستا اغلب باز است اما هرگز قتل، سرقت و جنایت در این روستا گزارش نشده است. اما شاید از همه جالب تر منطقه نقش پای رستم باشد كه تعجب همه كوهنوردان را بر می انگیزد. همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید، نقشی گودال مانند به روی زمین الیمستان دیده میشود که در بین بومیان به نقش رستم شهرت دارد، روستائیان عقیده دارند این رد زانوان رستم میباشد که برای نوشیدن آب در این منطقه خم شده است، البته در واقع این محل برخورد یک شهاب سنگ بوده که تاریخ دقیق برخورد آن مشخص نمیباشد. این گیاه به پیازچه شباهت زیادی دارد که محلیها برای پخت خورشت، گیاه الیما را مورد استفاده قرار میدهند.

ییلاق وینی منطقهای کوهستانی است که در واقع محل چراگاه و گوسفند سرای چوپانان الموتی است و میتواند محلی برای تفریح و اقامت شبانه دوستداران طبیعت باشد، ناگفته نماند میتوان از ییلاق وینی با طی مسیری سربالایی حدود 4 ساعت به صورت پیاده روی به قله سیالان رسید. در هر صورت جلوه زیبای این پل که در طبیعت کوهستانی البرز قرار گرفته است، هر گردشگری را ترغیب میکند تا برای مدتی کوتاهی هم که شده، توقفی در طول مسیر خود داشته باشند و از این پل دیدنی بازدید کنند. این منطقه یکی از بهترین ساحل های رامسر از لحاظ گردشگری است. این موزه در بلوار شهید باهنر، خیابان ساحل ۹ قرار دارد. این منطقه را مه غلیظ و جنگلهای سرسبز و انبوه در برگرفته است و به طلای سبز ایران شهرت دارد. جنگلهای الیمستان، محل رویش گیاه «الیما» است كه در اردیبهشت ماه رشد میكند و آنطور كه بهنظر میآید، نام جنگل الیمستان نیز از آن گرفته شده است. جنگل لفور قسمتی از جنگلهای هیرکاتی با قدمتی دیرینه است که انواع تنوع گونههای گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. این مسیر را که تا انتها پیش بروید، وارد جاده چالوس می شوید. به علاوه در تمام این مسیر کوهنوردی دور نمای قله هر لحظه مقابل چشمتان قرار میگیرد و از دیدتان خارج نمیشود که همین سبب میشود تا احساس خستگی به شما دست ندهد.

از جنگهای صلیبی منظور و مقصودی که دولتهای غربی داشتند حاصل نشد و نتوانستند سرزمین اسلامی را بتصرف خود درآورند و در آن استقرار پیداکنند ولی در نتیجه دویست سال ارتباط از معارف فرهنگ و ادب و سازمان و عدالت دنیای اسلام بهره کافی بردند. برای حفاظت از محیط زیست، آتش روشن نكنید یا در صورت افروختن آتش، از خاموشی آن پیش از بازگشت اطمینان حاصل كنید. وي ادامه داد: حدود 30 سال زباله شهر انزلي و روستاهاي اطراف آن در بخشي از تالاب انزلي دپو ميشد که با پيگيريها و اقدامات قضايي محيط زيست استان، شهرداري ان مکان را تعطيل کرد و در حال حاضر تمام زبالههاي شهر انزلي به کارخانه کمپوست انزلي منتقل ميشود. معروفیت چمخاله و خاص بودن این شهر به خاطر داشتن 18 کیلومتر نوار ساحلی و تنها شهر ساحلی ناحیه خزری است که طلوع خورشید که بصورت نرمال باید از شرق باشد از زاویه دید این شهر از روبرو(شمال) دریای کاسپین طلوع میکند که در نگاه اول بیننده فکر میکند از شمال است. این شهرستان دارای همسایه های متنوعی از جهات مختلف می باشد، در مرز شمالی با کشور ترکمنستان همسایه بوده و شرق آن به استان خراسان متصل است، همچنین شهرستان های مینو دشت و علی آباد در جنوب و گرگان و بندرترکمن در محدوده ی غربی این شهرستان واقع شده اند. الیمستان یك فهرست باز است؛ فهرستی برای آنها كه میخواهند جاده و جنگل و كوه و استپ، مرتع و دشت و گلزار و قله را در سفری یك روزه تجربه كنند. جنگل الیمستان که در خود زیباترین جاذبهها را نظیر روستاهای قدیمی، درختان سر به فلک کشیده و قله الیمستان را جای داده است، این جنگل هر روزه میزبان صدها مسافر ایرانی بوده که در این مقاله به صورت کامل با آن آشنا خواهید شد تا در سفر خود با اطلاعات کافی از آن بازدید به عمل آورید، همراه این تودی باشید.

این جنگل به شما فرصت میدهد تا درختان سر به فلک کشیده را تماشا کنید و از دیدن سرسبزی جنگلها به آرامش ذهنی دست یابید و برای مدت کوتاهی از دغدغههای روزمره زندگی دور بمانید. جالب است بدانید که به دلیل درختان انبوه و سر به فلک کشیده، این جنگل به طلای سبز نیز شهرت یافته است. ستونهای زیاد و یکشکل، از نکتههای جالب عمارت به شمار میآیند. پولنیوز - طبیعت در هر کجای دنیا یکی از لذت بخشترین جاذبههای بصری به شمار میآید. یکی از بهترین جاذبه های طبیعی استان مازندران، جنگل الیمستان آمل میباشد، مسیر جنگل الیمستان از تهران از جاده هراز عبور میکند، جنگل مه آلود الیمستان یکی از زیباترین جاذبههای طبیعی شمال ایران است که البته پیمایش مناطق دیدنی آن، نیازمند تجهیزات و راهنمای طبیعت گردی حرفهای دارد، نقشه جنگل الیمستان به شما در این سفر کمک شایانی خواهد کرد. اگر در شهر زیبای آمل ویلا اجاره کرده اید می توانید از آمل به کیلومتر 22 جاده هراز بروید و یا اگر از تهران مستقیم به این جنگل می روید از تهران به کیلومتر 140 جاده هراز بروید. در بالای این قلعه میتوانید شاهد منظرهای بسیار زیبا از دریا و جنگل باشید. وجود دارد که باعث میشوند سالانه گردشگران زیادی از این مکانها بازدید به عمل آورند.





:: بازدید از این مطلب : 20070
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: