چرا بازار تجریش موفق می شود
نوشته شده توسط : موضوعات برتر

 

درحال ورود به سرزمین موج های آبی مشهد ???????????? جالب است بدانید که ارمنیها در سینمای ایران نقش پررنگی داشتند. در آن سکونت داشتند. نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ نگارستان، ایستگاه بهارستان در خط دو مترو تهران است. بازار تجریش نمونه ای از موزه محیطی است، که مشارکت مردم در زنده نگه داشتن آن نقش مهمی را ایفا می کند و خاطرات جمعی که در رابطه مستقیم با مردم شهر و لایه های فرهنگی و تاریخی شهر است، نشانه هایش را به نمایش گذاشته است. بدون اینکه از شهر خارج شوید یا مسیر زیادی را طی کنید، میتوانید خودتان را به حوالی میدان تجریش برسانید تا علاوه بر بازدید از موزه سینمای ایران در باغ باصفای فردوس نیز قدم بزنید و از طبیعت سبز آن لذت ببرید. یک مرکز تفریحی تمامعیار به شمار میآید. پارک نیاوران از آن دست فضاهای سبز قدیمی و پرخاطره در شمال تهران به شمار میرود که از قدیم تا حالا از مناطق گردشی و دوستداشتنی مردم مناطق مختلف شهر بوده است. برای مثال اگر خانمی بخواهد مهریه خود را از همسرش مطالبه کند و مبلغ مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه نماید و اما در مواردی که مبلغ مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان است دادگاه خانواده صالح به رسیدگی می باشد . میتوانید بر روی طاقچه قدیمی این اتاق عکسی از آقای مینایی و همسرش را مشاهده نمایید. با کمی پیاده روی بعد از بوستان سلامتی 2 به تفریحی دیگر از این مجموعه به نام اسکیپ روم یا اتاق فرار می رسیم ، یکی از هیجان انگیز ترین و جذاب ترین تفریحات بام تهران ولنجک که می تواند شما را پر از انرژی کند. از جذابیتهای موزه سینمای ایران، تماشای فیلمهای بسیار قدیمی در سالنهای کوچک، به سبک تماشاگران گذشته است و مثل یک ماشین زمان شما را به روزهای نخست ظهور سینما در ایران میبرد.

یکی از قسمتهای جذاب باغ فردوس تهران و موزه سینمای آن، بخش تماشاخانه در طبقه اول است که در آن شانس تماشای نخستین فیلمهای صامت و سیاهوسفید را خواهید داشت و اگر اهل فیلم و سینما رفتن باشید، بدون شک از تماشای اولینها لذت خواهید برد. اما بازدید از باغ فردوس تهران نیز شما را به یک فضای فرهنگی و منحصربهفرد که تاکنون تجربه نکردید؛ دعوت میکند و به شدت پیشنهاد میشود. در جامعه کنونی و با توجه به مشکلات موجود قسمتی از پروندهای جاری دعاوی خانوادگی می باشد که قانونگذار جهت حمایت از این بنیان و رفع مشکلات آن دادگاه هایی را جهت رسیدگی به دعاوی خانواده تشکیل داده و قوانینی را در این زمینه مصوب نموده است که از جمله آن می توان به قانونی که در سال های اخیر (مصوب 1391) به تصویب رسیده اشاره نمود که تحت عنوان قانون حمایت از خانواده نامگذاری شده است. در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در حدود ۲۳ هزار نسخه چاپی و ۱۶ هزار عنوان موجود است که بسیاری از کتابهای چاپ اول، کتب تخصصی هنر، دانشنامههای معتبر و مجموعه کامل انتشارات دانشگاه تهران و بنیاد فرهنگ ایران در میان آنها دیده میشوند. موسسه حقوقی چتر عدالت ایرانیان با بهره مندی از وکلای متخصص خانواده و اساتید دانشگاه می تواند به عنوان راهنمایی صادق و پشتیبانی امین شهروندان محترم را در دعاوی خانواده یاری نماید . ولیکن پیدا نمودن وکیل متخصص خانواده کار دشواری نیست .

و تلاش خود را برای بدست آورن نتیجه مطلوب توسط وکیل متخصص دعاوی خانواده داشته باشند. با کمی جستجو در کوچههای منشعب از خیابان طوسی (خیابانی بالاتر از باغ فردوس) میتوان محلی برای پارک اتومبیل خود بیابید. عمارت باغ فردوس تهران کاملا به سبک دوران قاجار که معروف به سبک گوش فیل است بنا شده. در هر صورت شما را از یک نقطه به نقطه دیگری می رساند. ترامپولین جامپینگ یکی دیگر از تفریحات مهیج بام تهران می باشد که در آن باید از نقطه مرتفعی به روی صفحه ای پارچه ای بپرید. » سپس به روز و ساعت نامناسب اجرا اشاره میکند و می گوید: «میدونم شنبه بدترین روز برای کنسرته. در 1380، با حمایت و كمك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور سینمایی، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و بنیاد فارابی، موزه سینمای ایران در بخشی از باغ فردوس، كه قبل از انقلاب ستاد جشن هنر شیراز و نمایشگاه هنرهای تجسمی و محل اجرای كنسرت موسیقی بود و سپس در سالهای پس از انقلاب، مركز آموزش فیلمسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، با حضور سیدمحمد خاتمی، رئیسجمهور، افتتاح شد. سپس پیاده یا با تاکسی، باید در خیابان ولیعصر به سمت پایین حرکت کنید. پس از ورود به محوطه باغ و با مشاهده تندیس های برنزی سهروردی و ابن هیثم، از طریق پله های مارپیچ وارد تالارهای موزه میشوید. تالارهای موزه شامل 7 تالار است ، با ورود به محوطه باغ از طریق پله های ساختمان زیبای باغ فردوس می توان وارد تالارهای موزه شد. در ساخت باغ نگارستان تزئینات متعددی از کاشی کاری های زیبا به کار رفته بود که در طی تخریب برخی از بناها، این تزئینات تخریب شدند و تصمیم بر آن شد که اتاقی را اختصاص دهند و تزئینات معماری این بنا را به نمایش بگذارند.

کمی بعد این مدرسه در باغ نگارستان دایر شد. عمارت زیبای باغ خوشمنظره فردوس، حالوهوای قجری را برایتان زنده میکند و با تنفس در باغ سرسبز فردوس، آرامش در وجودتان رخنه خواهد کرد. اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی چون مترو را دارید بهتر است در ایستگاه ملت از مترو خارج شوید تا با اندکی پیاده روی به سردر عمارت مسعودیه برسید. اگر قصد دارید که با استفاده از خطوط مترو به این موزه بروید، باید سوار قطارهای خط ۱ شوید و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. کودک بازیگوش و دلبندتان هم سوار ماشین خیالیاش، کیف دنیا را میکند. این بازار سنتی با داشتن غرفههای متعدد انواع محصولات و کالاها چون خوراکیها، میوه و سبزیجات، صنایعدستی، لباس، کیف و کفش، زیورآلات، ادویه، گیاهان دارویی و … در این رستوران میتوانید انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، نوشیدنی، قهوه، بستنی، کیک و… از مراکز فرهنگی و تفریحی مثل تئاتر و کافه گرفته تا انواع پاساژها و دانشگاهها. در ضلع مخالف کافه ویونا، یک کافی شاپ دیگر هم وجود دارد. کافهنشینی در باغ فردوس و تجربه طعم غذاهای خوشمزه در رستوران این باغ، از دیگر مزیتهای آن محسوب میشود. برای تجربه تنیس حرفهای میتوانید روی زمین تنیس اینجا حساب کنید. در بام تهران شما میتوانید اوقات تکرار نشدنی را تجربه کنید و زمان خود نهایت لذت را ببرید.

پس از گذشت سال های طولانی از فعالیت این مدرسه و در نهایت در دهه پنجاه، این بنا به دفتر برنامه ریزی جشن های ملی تغییر کاربری داد. با توجه به تصویر قدیمی عمارت سلیمانیه کرج که بنایی بلند و مرتفع است، متوجه شباهت آن با برجی مرتفع، در ارگ سلطنتی میشویم که برج آقامحمدخانی نامیده میشد ولی در هیچ منبعی، از ساختِ آن در دوره آقامحمدخان، سخنی به میان نیامده بود. از اشعاری که در وصف و حمد و ثنای ظل السلطان در تزئینات درب ورودی به دستور معمار بنا رضا قلی خان معمار نقش بسته شده تا کتیبه در سر عمارت اصلی و اشعاری که در گوشهوکنار هفت عمارت تو در توی این بنای باشکوه نقش بسته است بیننده را به یاد سلف این کاخ زیبا در محله ارگ دوره ناصری یعنی کاخ گلستان میاندازد. در میان این باغ زیبا و در بخش محوطه دانشکده ادبیات دانشرای عالی سردیسی از شاعر معروف ایرانی به نام فردوسی وجود دارد که حدود 410 نفر از دانشجویان مقیم فرانسه در سال 1313 هجری شمسی جهت شرکت در کنگره بین المللی فردوسی بر آن شدند که سردیس این شاعر بزرگ ایرانی را بسازند. امروزه هزاران نفر چه تهرانی و چه غیر تهرانی هر روزه با مترو، اتوبوس و تاکسی از سراسر تهران به بازدید از این بازار می آیند. مجموعه شاگردان استاد کمالالملک، بالغ بر ۷۰ تن میشوند که بیش از ۵۰ نفر آنان، به مراتب والای هنر دست یافتند. گچبریها و مقرنسکاریهای فوقالعاده زیبای این بنا با طرح های گل و شاخ و برگ درختان انگور، ترکیبی از سبکهای یونانی، رومی و ایرانی را به نمایش گذاشته است.

بعد از قدمزدن در کنار درختان و گیاهان خوشمنظره، به ساختمانی دوطبقه میرسید که با المانهای معماری ایرانی و اروپایی، متناسب با سلیقه خاص دوران قاجار بنا شده است. این اشیا به طرز هنرمندانهای در جایجای خانه نصب شدهاند و زیبایی این خانه را دوچندان کرده است. کاخ گلستان یکی از باشکوهترین کاخهای ایران است که نامش در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و طراحی منحصر به فرد و خیرهکنندهاش، آن را به یکی از محبوبترین دیدنیهای تهران در نگاه گردشگران تبدیل کرده است. برای لذت بیشتر از موزهگردی باید به سراغ نمایشگاه کودک در طبقه اول این عمارت بروید تا با مرور لحظههای نوستالژیک کودکی، بهوجد بیایید. برای رسیدن به مجموعه یا باید خیابان ولی عصر را تا باغ فردوس بالا بیایید و یا از میدان تجریش، خیابان ولی عصر را کمی به سمت جنوب حرکت کنید. از امکانات بوستان می توان به ساختمان کانون فرهنگی کودکان، کتابخانه، آمفی تئاتر، زمین اسکیت، زمین بازی کودکان، زمین تمرین اسب سواری، سالن ورزشی بانوان و چهار استخر بزرگ اشاره کرد. میپردازد. همچنین چند باب فروشگاه از قبیل پوشاک، شیرینی و شکلات و صنایع دستی در بخشی از ساختمان موزه فعال است به گونهای که ورودی آن از حیاط مجموعه است. پس از 13 سال و بعد تغییراتی که در دوره محمد رضا شاه پهلوی در گوشه ای از ساختمان ایجاد شد؛ تصمیم گرفتند تا موزه مردم شناسی سابق ( موسس 1314) را به کاخ ابیض منتقل کنند. کافه ای به نام ویونا در باغ فردوس وجود دارد که فضای بیرونی آن بهترین مکان برای استراحت، صرف نوشیدنی، به ویژه در فصول بهار و تابستان است.

پس از انقلاب، باغ موزه فردوس تهران تحت تصرف سازمان صدا و سیما قرار گرفت و در سال 1381 موزه سینمای ایران در آن افتتاح گردید. از دیگر بخشهای موزه سینما، بخش سینمای کودک و نوجوان است که در آن، از عروسکهایی مانند کلاه قرمزی نگهداری میشود. سافاری وحشت: این مجموعه هیجانانگیز یکی دیگر از بخشهای پرطرفدار بام است. در دعاوی خانواده دادگاه می تواند جهت فراهم نمودن شرایط صلح و سازش جلسه دادگاه را به درخواست زوجین یا یکی از آنان حداکثر برای دوبار به تاخیر اندازد. پادشاهان ایرانی همواره به ساخت باغ علاقه زیادی نشان میدادند و به جرات میتوان گفت اکثر باغهای به جا مانده از قدیم، در دوران قاجار ساخته شدهاست. باغ فردوس در یکی از اصیلترین مناطق تهران و در حاشیه خیابان قدیمی ولیعصر جا خوش کرده است. به طور دقیقتر این باغ زیبا در خیابان ولیعصر، بعد از سه راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش و محله باغ فردوس قرار دارد. این محله که روستایی کوچک در دل کوهستان بود، به محلهای با ساختمانهای مدرن و مغازههای بزرگ تبدیل شد. رشک بهشت، عمارتی با پلکانی مرمرین بود که در ساخت بخشهای مختلف آن از مرمر اعلای یزد استفاده شده بود و تماشای دیوارههای داخلی آن که از کاغذهای برجسته طلایی پوشیده شده بود، چشم هیچ بینندهای را از زیبایی سیر نمیکرد. با مطالعه اسناد و مدارک بی شماری که به جا مانده و سفر نامه های گردشگران معروف خارجی در گذشته به ویژه سفر نامه پیترو دلاواله که در سال 1028 هجری قمری از ایران بازدید کرده بود، می توان سرنخ های جالبی در این باره پیدا کرد. به جز این مسئله توصیه می شود افراد سالمند یا دارای معلولیت حرکتی را در این کاخ همراه خود نداشته باشید؛ چراکه دسترسی به طبقه های بالا مشکل بوده و نمی توانند از این کاخ لذت کافی ببرند.

قضات دادگاه خانواده باید متاهل و دارای حداقل 4 سال سابقه خدمت قضایی باشند. نکتهای که درباره برج آزادی حتماً باید در نظر گرفته شود، استفاده از المانهای معماری ایرانی است. کتابخانه این برج فضایی دنج و راحت است که در آن حدود 15 هزار جلد کتاب در زمینههای تاریخی، اجتماعی، زبان و معماری گنجانده شده است. دو آسانسور این سازه در دیوارههای برج قرار دارند که آسانسور اول تا طبقه اول و آسانسور دوم نیز مخصوص طی کردن دو طبقه بعدی است. در سفر به این منطقه، میتوانید چند جاذبهی دیگر را نیز ببینید. در تالار تماشاخانه باغ موزه فردوس، برخی از سینماهای دهه 30 و 40 کشور شبیه سازی و به نمایش گذاشته شده اند. این باغ موزه در جنوب غربی میدان تجریش با فاصله بسیار کمی واقع شده است و اگر از این میدان به سمت باغ موزه فردوس پیادهروی کنید، بعد تقریبا ۱۵ دقیقه به مقصد خواهید رسید. بعد از فوت محمد شاه قاجار، ناصرالدین شاه با خریداری باغ های اطراف این عمارت نیمه تمام، آن را به دخترش هدیه داد. پس از فوت ناصرالدین شاه نیز، باغ توسط تاجری شیرازی به نام حاجی میرزا حسین مرمت شد و در سال 1316 مدرسه شاپور تجریش در آن احداث گردید. همچنین غرفههای شیشهای بسیاری در این تالار تعبیه شده است که به هنرمندان بنام معاصر اختصاص داده شده است. در این نمایشگاه غرفههایی شیشهای تعبیه شدهاند که درون آنها خاطرات کودکی جوانان امروز را زنده میکند. در باغ فردوس مثل دیگر جاذبههای گردشگری شهری، امکاناتی برای رفاه حال شهروندان تعبیه شده است.

بعد از انقلاب نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت آن را برعهده میگیرد و سرانجام باغ فردوس در اختیار موزه سینمای ایران قرار میگیرد؛ امروزه با این هویت در حوالی میدان تجریش شناخته میشود. پارک آب و آتش تهران به عنوان یکی از پارک های شناخته شده کشور، نیازمند تحلیلی جامع به منظور بازشناسی آن به علاقه پارک آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم، یکی دیگر از پارکهای شهر تهران است که به عنوان بخشی از طرح جامع اراضی عباس آباد طراحی شد. در ادامه به بخشی از موزه خواهید رسید که به نمایشگاه نام آوران شناخته میشود و با ماکتهای هنرمندان سینمای ایران پر شده است. در ضمن با وجود ۳ سالن مجهز و اکران فیلمهای روز سینما، میتوانید علاوه بر موزهگردی و گشتوگذار در باغی با صفا، به تماشای فیلمهای روز هم بنشینید. باورود به خانه، وارد حیاط با صفای آن می شوید که برای نخستین بار چشمتان به حوض آبی رنگ میان حیاط می خورد و برای لحظاتی چشم از تماشای آن بر نمی دارید. در این نمایشگاه، مجسمههای علی حاتمی و عزتالله انتظامی در حال تماشای فیلم معروف حاجی واشنگتن هستند که از تلویزیون کوچک روی میز در حال پخش است. استاد عزتالله انتظامی در نقش حاجی واشنگتن یا همان حسین قلیخان در این فیلم هنرنمایی کرده است. در ادامه ماجراجویی در طبقه اول موزه سینمای ایران در باغ فردوس به نمایشگاه علی حاتمی میروید و به محض ورود به این اتاق، مجسمههای زندهیاد علی حاتمی و مرحوم عزتالله انتظامی را خواهید دید. بهترین روش برای دسترسی به بوستان ساعی استفاده از مترو و ماشین شخصی است.

پارک خجیر 42 متر با تهران فاصله دارد و برای رفتن به آن باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کرد. از تزئیناتی که برای ایوان زیبای بخش اندرونی به کار رفته می توان به آینه کاری های زیبای دوران زندیه و قاجاریه، کاشی های معرق و خشتی از دوران قاجار و پهلوی اول و گچ بری های با ظرافت و بسیار زیبا اشاره کرد که بر زیبایی و شکوه بخش اندرونی افزوده اند. این پارک قدیمی و بزرگ در دوران پهلوی دوم ساخته شد و دارای بخشهای مختلف و دیدنیها و امکانات متنوعی است. در هنگام بازدید از این موزه تاریخی میتوانید با هنر ایرانیان در دوره پهلوی اول آشنا شوید و ساعاتی به یاد ماندنی را در این مکان پشت سر بگذارید. در سالهای اخیر پروژه تبدیل این میدان به یک پلازا در حال انجام بود تا دسترسی از داخل میدان به فروشگاهها و خیابانهای اطراف ایجاد شود. در این مجموعه علاوه بر موزه سینمای ایران، ۳ سالن سینمای مجهز برای نمایش فیلمهای روز سینما بنا شده است و شهروندان و گردشگران میتوانند در کنار بازدید از موزه سینمای ایران و گشتوگذار در باغ سرسبز فردوس، فیلمهای در حال اکران را نیز تماشا کنند. بنابراین در حال حاضر افراد می توانند برای رسیدن از یک پارک به پارک دیگر از آن استفاده کنند. بخش دوبله و صدا نیز عرصه دوبله و صدا در سینمای ایران را به تصویر میکشد.

به این نکته نیز توجه کنید که قیمت غذاهای آن کمی بالا است. لازم به ذکر است این مجموعه در تعطیلات رسمی تعطیل است. بر اساس ماده 1 قانون حمایت از خانواده رسیدگی به امور و دعاوی خانوادگی در دادگاه خانواده است و قوه قضائیه موظف است که حوزه های قضایی به تعداد لازم شعباتی را مختص به دعاوی خانواده تعیین نماید. درباره نامگذاری این پارک هم میتوان دو دلیل برشمرد: یکی اشاره به ماجرای تبدیل شدن آتش هیزم به گلستان برای حضرت ابراهیم است و دیگری استفاده از دو عنصر آب و آتش به عنوان دو نماد مقدس برای ایرانیان. پارک نهج البلاغه از زیباترین بوستان های تهران محسوب می شود که با مساحت 35 هکتار، در محدوده غرب تهران و بزرگراه شهید همت غرب و بزرگراه یادگار امام واقع شده است. از آن روز تاکنون، این موزه با جمعآوری میراث سینمایی ایران، کاملتر و تماشاییتر شده است و بهواسطه حضور در یکی از زیباترین و معروفترین باغ های تهران، گردشگران بیشتری جذب آن شدهاند. موزه سینمایی باغ فردوس تهران مجموعه ای از 7 تالار است که دیدنی هایی همچون 40 هزار قطعه عکس قدیمی از هنرمندان سینمای ایران، 50 هزار جلد نشریه و مجله سینمایی، 3 هزار قطعه از مستندات تاریخی و قراردادها، 350 دستگاه از تجهیزات قدیمی فیلم سازی و فیلم برداری، 2500 پوستر فیلم سینمایی، برخی از جوایز کسب شده توسط سینمای ایران، عروسک هایی از فیلم های پر خاطره ای مانند کلاه قرمزی و 4 هزار فیلم نامه و نمایش نامه در آن به نمایش در آمده اند. سرانجام خرداد سال ۱۳۷۷ نتیجه این زحمات مستمر به ثمر نشست و این موزه در لاله زار شروع به فعالیت کرد. پارک لاله تهران پولی شد، شایعه ای که پس از واگذاری این پارک به بخش خصوصی و با انتشار تصاویری از آن در فضای رسانه ای کشور، بسیار خبرساز شد اما پس از پیگیری های انجام شده توسط خبرگزاری ها از سوی شهرداری تهران، این موضوع تکذیب و اعلام شد که تصویر ارسالی مربوط به پارک لاله شهر هیدج از توابع استان زنجان می باشد.

این بنا با نام «دروازه ی میدان مشق» به عنوان دروازه ی ورودی به میدان مشق ساخته شده است که محوطه ای نظامی و در اختیار قشون بود. رسیدگی به دعاوی خانواده در دادگاههای مختص به ان می باشد. در این مطلب از ره بال آسمان، همسفر ما شوید تا با هم به خیابان ولیعصر برویم، گشتی در باغ سرسبز فردوس بزنیم و موزه سینمای ایران را از نزدیک ببینیم. آدرس باغ فردوس تهران کجاست؟ شیوع کرونا و اظهاراتی مبنی بر ایمنی ناکافی پارکینگ پاساژ باعث تعطیلی این بازارچه در ۹ اسفند ۱۳۹۸ شد؛ تا اینکه بازارچه پروانه در ۱۹ دی ۱۳۹۹ به باغ هنر در اراضی عباس آباد انتقال یافت.محیط جدید بسیار کوچکتر از پاساژ پروانه است و علاوه بر فقدان سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، بسیاری از غرفهداران قدیمی در آن حضور ندارند. البته بازار تجریش به مراکز خرید قائم، بعثت، البرز و میری نیز ورودی دارد. بعد از تغییر مالکان آن در دوره قاجار، سرانجام این باغ به دولت رضاشاه سپرده میشود و در یک دوره نیز بهعنوان دبیرستان شاپور تجریش معرفی میشود. همچنین این تالار به بخش شاه نشین عمارت راه دارد. عمارت این باغ امروزه بهعنوان موزه سینمای ایران فعالیت میکند و روایتگر تاریخ سینما در کشورمان است. زمانی را برای رفتن به باغ فردوس تهران و موزه سینمای ایران در نظر بگیرید تا در زیبایی این باغ بهشتی ماجراجویی کنید و از روند پیشرفت هنر هفتم در ایران بیشتر بدانید. با انتخاب مجموعه معتبر و رسمی چارتر 118 که بیش از یک دهه سابقه دارد؛ شانس خود را برای خرید بلیط ارزان هواپیما به مقصد تهران و یا دیگر شهرهای توریستی ایران بیشتر خواهید کرد. برخی این تالار را تالار عاج، و برخی دیگر به نام تالار آج تعبیر مینمایند. باغ فردوس از شمال به میدان تجریش که در ابتدای خیابان ولیعصر و از غرب به خود ولیعصر راه دارد.





:: بازدید از این مطلب : 117364
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: