این 5 ساده کلیسای بیت‌ اللحم اصفهان ترفندها فروش تقریبا بلافاصله شما را افزایش می‌دهند
نوشته شده توسط : موضوعات برتر

 

قسمت پنجم دانستنی های جالب درباره دیوار چین البته در زمان پهلوی، در ارتباط با اروپاییان، چوگان دوباره مورد توجه قرار گرفت، ولی مانند گذشته رواج نیافت. این مسجد در زمان ساخت، در محلی با نام دهوک بنا شد که خارج از شهر یزد قرار داشت اما با گسترش شهر، وارد بافت شهری شد. یزد شهری است که هر لحظه با دیدنی هایش غافلگیرتان می کند و طعم متفاوتی از سفر را به شما می چشاند. آنچه بیشتر در خاطرات بسیاری از ساکنان شهر تداعی میشود مربوط به زمانی است که سینماها، نقره فروشان، رستورانها فعال بوده و البته قرار است از این فضای شهری که ایجاد میشود مردم و کسبه استفاده مطلوب را از آن ببرند. بخشی از مجموعه در قسمت جنوبی تپه، بقایای حدود بیست ساختمان (یا اتاق درون ساختمانها) است که بسیاری از آنها، به ویژه آنهایی که در نیمه پایین دشت هستند، تنها به عنوان پایه شناخته شدهاند. هنگامی که بازیکنی به سمت جهتی که توپ در آن پرتاب شدهاست میتازد، تقدم با اوست در صورتی که (و تنها در این صورت) که توپ در سمت راست او باشد. جمهوری آذربایجان در ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۲ خورشیدی تصمیم داشت چوگان را در یونسکو به نام خود ثبت کند اما درخواستش در هشتمین نشست کمیته میراث یونسکو در باکو پذیرفته نشد و تنها این کشور توانست بازی محلی قره باغ را به عنوان چوگان آذربایجانی ثبت کند. سازمان میراث اصفهان نیز با آگاه بودن از همین موضوع تلاش کرد تا بازی چوگان را به نام ایران به ثبت جهانی برساند و خوشبختانه موفق هم شد و حالا می توان گفت اولین ورزش توپی و تیمی جهان بعد از گذشت چند هزار سال از عمرش، در ایران رو به احیا است. قدمت این محله فهادان یزد به چندین هزار سال قبل بر می گردد و با گذشت زمان همچنان حال و هوای خشتی و معماری اصیل خود را حفظ کرده است و پر از بناهای تاریخی و کوچه دالان های تنگ و آجری و ارزش های تاریخی که در گوشه گوشه این محله کاملاً هویدا است.

کاخ چهلستون که بالغ بر 67 هزار متر مربع مساحت دارد، این کاخ در زمان شاه عباس اول در شهر اصفهان بنا شده است و در زمان شاه عباس دوم (۱۰۵۷ هجری قمری) تکمیل شده است و اکنون همچون گالری زیبا گوشه ای از تاریخ ایران کهن را بازگو می کند. سقف این قسمت نیز هنر دست بوده و همانند سایر ساختمانهای یزد از سیم گل (ماسه، خاک رس و کاه خرد شده همراه با گچ نیم کوب) و دمگیری گچی (وسیله ای برای تزئینات گوشه ها با گچ) ساخته شده است. اتاقها و سوئیتها در این هتل دارای تزئینات شگفتانگیز و معماری سنتی هستند و اقامت در آنها به تجربهای فراموشنشدنی و متفاوت برای مسافران تبدیل میشود. این هتل که در خیابان گلدسته و چهارراه آمادگاه قرار گرفته، جزو هتل های ۵ ستاره و قدیمی اصفهان است. مسجد به طرز غیرمعمولی مناره دارد، در ابتدا برای استفاده شخصی توسط اعضای خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار میگرفت و توسط شیخ بهایی در زمان سلطنت شاه عباس طراحی شده بود. باتوجهبه ماده تاریخهایی که بعضی از شعرای عصر صفویه در اشعارشان آوردهاند و با مراجعه به کتب و متون مربوطبه آن روزگار، سال اتمام کاخ چهلستون ۱۰۵۷ هجری در زمان سلطنت شاهعباس دوم بوده است. اما این آب بعد از عبور از شاخههای دیگر عطر و طعم دلپذیرتری به خود میگیرد. این خیابان که تا چندی پیش محل عبور و مرور خودروها بود، امروزه با تصمیم شهرداری اصفهان سنگفرش شد و به پیاده راهی زیبا و دلانگیز تبدیل شده است که قدم زدن در آن به خصوص در نیمه اول سال حس و حالی دلپذیر دارد؛ گویی در باغی سرسبز قدم میگذارید.

با این حال بگذارید یک به یک به آنها اشاره کنیم. نیمه شمالی بازار در حال حاضر از رونق اقتصادی بیشتر برخوردار است عمده ترین کالاهای مورد معامله، پارچه وشیرینیهای یزدی، طلا و فرش است. همچنین در دوره ساسانیان بخشی از فرهنگ بازیهای این دوره بودهاست. چهبسا چوگان از ورزشهایی است که نقش پررنگی را در توسعه این شاخه از گردشگری میتواند ایفا کند بهویژه زمانی که گردشگران آگاه باشند قدیمیترین و استانداردترین میدان چوگان جهان در اصفهان واقع است و بازیهای نمادین و رقابتی آن نیز در حال انجام است استقبال آنها برای دیدار از این رویداد تاریخی بیشتر و بیشتر میشود. همچنین اقداماتی برای تاُسیس زمینهایی سرپوشیده برای زنان انجام شدهاست. اگرچه در برخی از منابع آمده است که این میدان از زمان تیموریان برای انجام بازی چوگان مورداستفاده قرار میگرفته و در زمان صفویان بازسازیشده است اما بههرحال اوج بازی چوگان در ایران پس از اسلام مربوط به دوره صفویه بوده و در میدان نقشجهان انجام میگرفته است. پسازآن به دوره قاجار میرسیم اما روایتی از چوگانبازی قاجاریها وجود ندارد اگر همبازی انجام میگرفته در بین درباریان نبوده و قبایل مختلف بهطور جداگانه بازی میکردهاند. خبرگزاری میراث فرهنگی. بایگانیشده از اصلی در ۲۹ آوریل ۲۰۱۰. ↑ خبرگزاری میراث فرهنگی، گروه میراث فرهنگی (۹ شهریور ۱۳۸۸). ↑ احسان رعنایی (۱۸ مهر ۱۳۸۷). دریافتشده در ۳ مهر ۱۳۸۸. ۱۶ فروردین ۱۳۸۸. دریافتشده در ۱۹ شهریور ۱۳۸۸. دریافتشده در ۱۶ مارس ۲۰۱۵. دریافتشده در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۷. برای رزرو هتل در اصفهان میتوانید با روابط عمومی هتل تماس بگیرید. رنگ های روشنی که در نما استفاده شده، رایج در معماری کویری ایرانی بوده که هارمونی زیبایی با رنگ شنی، آبی روشن و سفید دارد. رنگ قهوه ای متمایل به زرد و وجود لکه های تیره کوچک و خارهای تیز پراکنده بر روی بدن، نشانه های یک نوع ماهی به نام جوجه تیغی ماهی خالدار است که رفتاری شبیه به جوجه تیغی دارد.

یک مجموعه باستان شناسی دوران ساسانی است که در یک تپه با همین نام در حدود هشت کیلومتری غرب مرکز شهر اصفهان واقع شده است. از انجایی که این پل با هزینه و نظارت سردار معروف شاه عباس اول، الله وردیخان بنا شده است؛ به آن پل الله وردیخان نیز میگویند. این پلهها زاویه تندی دارند و استفاده از آنها برای افرادی که دچار محدودیت حرکتی هستند، شاید کمی دشوار باشد. شاید به همین خاطر است که اسکندر در اصفهان، در هفت گنجینه را باز میکند. این مکان هر هفت روز هفته برای بازدید عموم دایرمی باشد و فقط در زمان تعطیلات رسمی مثل (عزا و سوگواری …) تعطیل می باشد. این آتشکده یکی از هفت آتشکده بزرگ و مهم دوران ساسانیان محسوب میشد. خوشبختانه از دیرباز هزاران سند مهم تاریخی از بازی چوگان مربوط به دورههای مختلف ایران بهجامانده است. سرداوران برای اینکه در کم و کیف بازی قرار داشته باشند سوار بر اسب میباشند. در این شرایط هیچ مدافعی نباید تا فاصله ۲۷ متری از نقطه زدن ضربه قرار داشته باشد. اسبی که خود با شرایط چوگان باز در میدان تطبیق میدهد براحتی در میدان جنگ نیز حضور مییابد. سطح باغ به دو بخش با محیط مستطیل با ابعاد ۱۱۶ در ۲۷۴ متر و ۱۰۴ در ۲۷۸ متر ، تقسیم می شود که به صورت عمود بر هم قرار گرفته اند.

در این موزه آثار تاریخی از دوره ایلخانیان تا عصر معاصر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. در پاورپوینت معماری مسجد جامع فهرج یزد ما به تمامی اطلاعات موجود در آن توجه کرده ایم این مسجد یکی از مهم ترین آثار معماری موجود در شهر یزد می باشد که نمونه اسلامی بودن آن می باشد و میتوان آن را به عنوان یکی از آثار معماری اسلامی نیز دانست . با بررسی موزهها اطلاعات خوبی درباره پیشینهی تاریخی ایران و آن شهر به دست خواهد آمد. درباره سرنوشت کاخ هشتبهشت در دوران بعد از وفات شاه سلیمان صفوی، اطلاعات چندانی در دست نیست. این در حالی است که بسیار مدعی زایش چوگان در کشور خود هستند ولی هیچکدام از این ادعاها سندیتی نداشته و به جرات میتوان گفت چوگان در ایران زائیده، پرورش و گسترشیافته است و برای اثبات این ادعا روایات و اسناد بسیاری هم موجود است. طول و عرض زمین چوگان به ترتیب ۲۷۴ و ۱۴۵ متر است (البته در کشور ایالات متحده آمریکا و آرژانتین به همراه برزیل این ابعاد کمی از استاندارد رایج بزرگتر میباشد). نتایج حاصل از آزمون ها نشان می دهد، عامل آسیب رسان پوسیدگی نرم در ساختار چوب پهن برگانی همچون چنار موجب تخریب دیواره های سلولی، افزایش رطوبت، کاهش دانسیته، سلولز و لیگنین شده اند که در نهایت منجر به افت مقاومت خمشی، فشاری، ضربه و کاهش سختی چوب تاریخی می شوند. وی مواریث مشترک را موجب وحدت و دوستی کشورها خواند و گفت جمهوری آذربایجان به هیچوجه مایل نیست این بازی موجب اختلاف کشورها گردد. موزاییکهای آبی رنگ با خوشنویسی قرآنی پر زرق و برق، ایوانهای زیبا، منارههایی با ظرافت و اصالت، طرحهای گلدار هندسی شکل؛ وحدت خیرهکننده این شاهکار آن را به عنوان یکی از زیباترین مساجد جهان تبدیل کرده است. 7. کرنر مانند فوتبال وجود ندارد ولی حرکتی مشابه به شکل زیر انجام میگیرد: یک ضربه آزاد از فاصله ۵۴ متری دروازه به این شرط که مدافعین در فاصله ۲۷ متری از زدن ضربه قرارداشته باشند.

از دوره هخامنشی و اشکانی سندی معتبر از چوگانبازی وجود ندارد مگر آخرین پادشاهان اشکانی که این بازی را انجام میدادند؛ و برای آنکه ارزش یک جوان تازهکار مشخص شود و مردم و پادشاه او را بشناسند از چوگان استفاده میشد. این خیابان و خیابان نظر و بهطورکلی این محله یکی از مراکز خرید اصفهان امروز هم هستند. در این مرکز خرید میتوانید انواع پوشاک، اکسسوری، زیورآلات، جواهرات، عطر و ادکلن، لوازم منزل و وسایل دکوری لوکس را تهیه کنید. اصفهان که در مسیر راههای اصلی مرکز ایران قرار دارد با جادههای آسفالته اصلی به تهران، کاشان، یزد، شیراز، شهرکرد و الیگودرز ارتباط دارد و از طریق راهآهن به تهران، بندرعباس و شیراز مرتبط است. بعد از قزوین این ورزش به اصفهان منتقل و میدان نقشجهان به همین دلیل ساخته میشود، اما اینکه با چنین قدمتی بگوییم قزوین پایتخت چوگان شده است، صحت ندارد. برای تجربهی واقعی خشت و گل به خیوهی ازبکستان بروید».خیوه ازبکستانجان و انیا، زوج جهانگرد معروف انگلیسی، در خرداد ۹۴ به یزد رفتند و با اشتراک گذاشتن تجربهی سفرشان خیلیها را مشتاق سفر کردند. 1. احتساب یک گل برای تیم مقابل درصورت برخورد خطرناک یا خطای عمد در نزدیکی دروازه. در صورت توافق بین کاپیتانهای دو تیم میتوان قضاوت را به دو سرداور واگذار کرد ولی در صورت عدم توافق بین آن دو، تصمیمگیری حکم قطعی به عهده داور سوم است. از آن دوران که خارج شویم به عصر تاریخی میرسیم و مهمترین اسناد موجود از این بازی در ایران مربوط به میانه قرن سوم میلادی میشود. این بنای عظیم که بیشتر تزیینات آن از کاشی معقلی (۱) می باشد، یکی از معرفهای شهر یزد است؛ به گونه ای که هنگامی که نام امیرچخماق آورده می شود تصویر این بنا در ذهن شکل می گیرد در حالی که سازنده ی آن شخص دیگری است.

این مسجد دارای صحنی کوچک و گنبد و ایوانی عظیم بوده است و در نیمه اول قرن ۸ هلق در پشت قبله مسجد جامع قدیم ساخته شده بود” (حاجی قاسمی، ۱۳۸۳، ۱۶۹). بدون تعصب، آن را می توان به عنوان چشمگیرترین اثر معماری و فرهنگی در ایران نامید، علت را میتوان ساختمانهای تاریخی و باشکوه سلسله صفویه که دور تا دور میدان را احاطه کرده است در نظر گرفت. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تجدید حیات در بافتهای تاریخی استان را یکی از مهمترین اولویتها میداند و میگوید: برای دستیابی به این هدف مشارکت جامعه محلی ضروری است. اسناد تاریخی نشان دادهاند که شاه عباس چوگان باز بودهاست و حتی پیش از اینکه به اصفهان بیاید در قزوین که پایتخت ایران بوده چوگان بازی میکردهاست. قابلتوجه است که طراحی این میدان بهگونهای بوده که تأثیر زیادی بر چگونگی بازی چوگان داشته و بعدها برای ساخت زمینهای چوگان معروف زیادی تا حدودی از روی این میدان الگوبرداری شد. شلاق چوگان که اندازه آن تقریباً معادل ۱۰۶ سانتیمتر میباشد و علت آن نیز سهولت استفاده از آن حین مسابقهاست. انتخاب افسار (دهنه، لگام) مناسب جهت کنترل هرچه بهتر اسب در حین مسابقه. شاید اگه بیشتر کار کنن بتونن بهتر هم بشن. ساختمان بزرگی که هنوز هم بخش هایی کهنه و مخروبه آنها پابرجاست با کلی پاره آهنهایی که در جلوی آن انبار شده است یا شاید آگهی فروش سرقفلی هایی است که خودنمایی می کند. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شد و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها افزوده شدهاست. در ادامه با تعدادی از خانههای قدیمی جلفا آشنا میشویم.

ایوان های اطراف مسجد متشکل هستند از ایوان صفه صاحب در جنوب، صفه استاد در مغرب، صفه درویش در شمال و صفه شاگرد در مشرق. این موزه تاریخی که جزو یکی از بهترین مکان های تاریخی یزد شناخته شده است، از ۵ طبقه تشکیل شده است و در آن میتوانید تاریخچه آب و چاه و قنات یزد را ببینید. از این دوره بهعنوان جدّیترین برهه خروج چوگان از ایران یاد میشود. باوجود تمام شواهد و قرائن نسبت به اینکه اصفهان پایتخت ورزش چوگان است تقریباً اوایل امسال بود که خبری مبنی بر معرفی قزوین بهعنوان پایتخت و همچنین آزمونه توسعه ورزش ملی چوگان منتشر شد اینچنین که این ورزش از زمان سلطنت شاهعباس صفوی در قزوین به وجود آمده و بعد از انتقال پایتختی به اصفهان در این شهر دنبال شده و ازاینرو قزوین پایتخت ورزش ملی چوگان میشود. اما رئیس فدراسیون چوگان ایران این خبر را تکذیب کرد و با تأکید بر سابقه ۳ هزارساله این ورزش کهن گفت: پایتخت چوگان در ایران به دلیل قدمت تاریخی و وجود میدان نقشجهان بهعنوان یک میدان منطبق با استانداردهای جهانی، اصفهان است و فدراسیون برنامهای برای انتخاب پایتخت جدید ندارد. وی خاطرنشان کرد: پایتخت چوگان با توجه به وجود میدان نقشجهان، استاندارد بودن آن، پابرجا بودن دروازههای سنگی و ثبت جهانی در یونسکو، اصفهان است و برنامهای برای تغییر و تعیین پایتخت جدید نداریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، رحیم توسلیان روز شنبه با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان شناسایی شده که ۵۱۱ هکتار آن در شهر زنجان واقع است، تصریح کرد: به لحاظ جغرافیایی، قسمت جنوبی خیابان امام شهر زنجان جزو مناطقی است که برای نوسازی و بهسازی آن باید اقدام اساسی صورت گیرد؛ چرا که این محدوده، فرسودهترین پهنههای شهر زنجان به شمار میرود. با این اوصاف این شهر و این میدان، مهد چوگان ایران و دنیا شناخته شد. در سال ۱۳۹۲ اسن رستوران به علت استفاده از گوشت با کیفیت نامطلوب به مدت یک ماه بسته شد. در ورزش چوگان معمولاً از اسبهای کوتاه قد استفاده میشود، بدین منظور اسبچهها از جایگاه ویژهای برخوردارند. بانداژ برای حفاظت چهار ساق اسب به منظور عدم برخورد ضربات توپ یا چوب چوگان به ساقها. به طوری که در جهان جزو تیمهای برتر نیست؛ و لازم است ذکر شود در سال ۱۹۳۶ در المپیک برلین با توجه به عدم وجود اجماع جهانی یا حداقل حمایت از طرف کشور خاستگاه آن ایران از بازیهای المپیک حذف شد. در برخی جاها نیز بقایایی از راه پله هایی منظم و کنده شده در دلِ سنگ به چشم می خورد که تا بالا ادامه داشته است اما امروزه از میان رفته اند. اکثر بازار در زمان شاه عباس در قرن هجدهم توسعه یافت، اگر چه برخی از بخشهای بسیار قدیمیتر هستند. در این بازار همه چیز از فرش گرفته تا ظروف میناکاری، میتواند سوغات بسیار عالی برای مسافران و گردشگران باشد. عمارت عالی قاپو در گذشته به نامهای قصر دولتخانه و دولتخانه مبارکه نقش جهان نیز شناخته میشد. تپهای که حدود 210 متر بالاتر از سطح دشت قرار دارد که در گذشته به نام مرابین شناخته میشد که در نزدیکی روستایی واقع شده است. مرحوم آذرتاش آذرنوش استاد دانشگاه و نویسنده کتاب تاریخ چوگان در مورد احیای این بازی باستانی و قدمت آن در ایران گفته بود نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده میشود برگرفتهشده است، چوگان یعنی چوب، در قدیم به چوب یا عصای بلند سرکجی که با آن گوی را میزدند چوگان گفته میشد و این نام به خود این بازی هم اطلاق شده است.

چرا که با توجه به تاریخ کهن در قسمت های مختلف این باغ برخی از فرهنگ اصیل اصفهان قابل مشاهده می باشد. یکی از بدترین اتفاقاتی که این مسجد با آن رو به رو شد آتش سوزی بود که در سال 515 هجری قمری برخی از قسمت های مسجد جامع از از جمله کتابخانه، آموزشگاه ها، صومعه ها را از بین برد. پس از اسلام تازیان بازی چوگان را از ایرانیان آموختند و آن را «صولجان» نامیدند. حتی روایتشده است که در عصر صفوی که دوران طلایی چوگانبازی ایرانیان بوده ، میدان نقشجهان اصفهان برای چوگانبازی بنا شد. این ورزش که کاملاً ایرانی است در تمامی دورانها برای ایرانیان جذاب و سرگرمکننده بود. طول و عرض ایوان اصلی( بزرگ) این کاخ به ترتیب ۳۸ متر و ۱۷ متر میباشد و ۱۴ متر ارتفاع دارد که رو به شرق ساخته شده است. از آن جایی که چوگان بازیای با روند سریع است، امکان دارد بازی کنان یک تیم در قسمتهای مختلفی از زمین قرار گیرند که مربوط به وظیفه بازیکن دیگر باشد. برخی از تاریخ شناسان در ابتدا ساختمان عالی قاپو را منتسب به دوران تیموریان می دانستند اما بعد از تحقیق گروهی دیگر از تاریخ شناسان که ایتالیایی نیز بودند و تحت نظارت یونسکو فعالیت می کردند، تمامی هنر و معماری آن را متعلق به دوران صفوی اعلام کردند. حتی برخی از مورخان در آثار خود نوشتهاند که شاه عباس اول، جشن نوروز در بیست و سومین سال سلطنت خود را در این عمارت برگزار کرد. بایگانیشده از اصلی در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۰. البته در بازیهای تمرینی از نوع پلاستیکی و فومی آن هم استفاده میشود. آثار تاریخی و دیدنیهای طبیعی که دارد، تجربهای فراموش نشدنی را برای گردشگران تور یزد خواهد داشت، طیف گستردهای از اماکن باستانی با معماری متنوع که تا به امروز به خوبی حفظ شدهاند. برای کسانی که دوست دارند تجربه بینظیری در سفر خود داشته باشند، قدم زدن در میدان نقش جهان، بازار و مساجد و اماکن دیدنی دیگر نصف جهان (لقب اصفهان) را به همگان پیشنهاد میدهیم.

اصفهان سومین شهر بزرگ ایران است که به دلیل جاذبههای تاریخی و طبیعی بسیاری که دارد به نصف جهان شهرت دارد. همچنین در پیرامون امیرچخماق، بازارها و مغازههای سنتی جای دارد و میتوانید سوغات یزد مانند باقلوا، قطاب، ترمه و غیره را خریداری کنید. او همچنین از نشانه هایی بر جا مانده از خانه هایی متروک در پای تپه و بارویی با خشت های چهارگوش به ضخامت 40 سانتیمتر پیرامون آنها نیز گزارش داده است. هنرمندان و دانشمندانی همچون شیخ بهایی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی خالق این میدان و بناهای پیرامون آن بودند. بازار پنجه علی که به بازار مسگران یزد نیز شهرت دارد، قدمتی ۶۰۰ ساله دارد و هنوز بافت سنتی قدیم خود را حفظ کرده است و مسگرها در حجرههایشان، سر به زیر و پی در پی با چکش و مس، اثری بیبدیل خلق میکنند . سپس داور توپ را از فاصله ۶/۴ متری به میان آنها پرتاب میکند و بازی با تصاحب توپ از طرف یکی از دو تیم شروع میشود. بایگانیشده از اصلی در ۲۲ مه ۲۰۱۲. این اقدامات در زمان فرمانروایی شاه محمد ولی میرزا در یزد و در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار رخ می دهد و عملیات ساختمانی وی از سال ۱۲۳۶ آغاز شده است و در سال ۱۲۴۰ به پایان می رسد. مصدوم شدن یک اسب بر اثر سانحه یا اتفاقی غیرمنتظره برای یکی از اسبها (در صورت زمینخوردن سوار کار از اسب بهطوریکه اتفاق جدی برای سوارکار رخ نداده باشد، بازی همچنان ادامه خواهد داشت). 4. زدن یک ضربه آزاد از فاصله ۵۴ متری بهطوریکه هیچ مدافعی تا فاصله ۲۷ متری نقطه زدن توپ قرارداشته باشد. در ایران چند دخمه معروف از دوران زرتشتیان وجود دارد که دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرند اما هرساله بازدیدکنندگان زیادی دارند.





:: بازدید از این مطلب : 16816
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: