کارتریج تونر و جوهری چیست؟
نوشته شده توسط : موضوعات برتر

کارتریج چیست؟ انواع کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان

چه در منزل پرینتر داشته باشید و چه در محل کار از این دستگاه استفاده می کنید، در هر صورت آشنایی با برخی از مهم ترین قطعات این دستگاه ضروری است. یکی از ضروری ترین قطعات هر چاپگر، کارتریج است. این قطعه قلب تپنده هر چاپگر است و عملکرد صحیح دستگاه ارتباط مستقیمی با سلامت و حتی کیفیت آن دارد. اگر از عملکرد مواد مصرفی و قطعات قابل جابجایی چاپگر اطلاعی ندارید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله به معرفی انواع کارتریج و نحوه عملکرد آنها می پردازیم و شما را با پرینترهای لیزری و کارتریج پرینتر جوهر افشان آشنا می کنیم.


کارتریج چیست و چه کاربردی در چاپ دارد؟

اگر از چند نفر تصادفی بپرسید که کارتریج به چه معناست، اکثر آنها این قسمت را به عنوان جوهر یا ماده ای که مسئول چاپ اسناد در چاپگر است توصیف می کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده که این باور غلط را از بین ببرید و ماهیت واقعی آن را بشناسید.

کارتریج در لغت به معنای ظرف استوانه ای است که حاوی جوهر یا هر ماده دیگری است و برای استفاده در مکانیسم های مختلف در نظر گرفته شده است. این ظرف مورد استفاده در چاپگرها نیز همین مفهوم را دارد و ماده مورد استفاده برای عملیات چاپ را ذخیره می کند. البته این ماده در چاپگرهای مختلف ماهیت خاصی دارد که در قسمت های بعدی به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

بسته به نوع چاپگری که دارید، کارتریج چاپ شما حاوی مقدار مشخصی جوهر یا تونر است. در فرآیند چاپ، این مواد از طریق یک نازل یا درام بر روی کاغذ مورد نظر پخش شده و عملیات چاپ انجام می شود. تونر و کارتریج جوهر مورد استفاده به ترتیب در پرینترهای لیزری و جوهرافشان هر کدام عملکرد خاصی دارند که در زیر به این عملکردها و مزایای آنها می پردازیم.

کارتریج حساس ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است که با توجه به نوع چاپگر کارایی متفاوتی را ارائه می دهد. فرض کنید چاپگرها به دو دسته جوهر افشان و لیزری تقسیم می شوند. چاپگر جوهر افشان فرآیند چاپ را از طریق انتشار جوهر پیش می برد و چاپگرهای لیزری از تونر و فناوری لیزری برای آوردن اطلاعات به صفحه استفاده می کنند.



کارتریج جوهر در چاپگر جوهر افشان

قبل از اینکه به نحوه عملکرد کارتریج جوهر در چاپگر جوهرافشان بپردازیم، بد نیست ابتدا توضیح مختصری در مورد این نوع چاپگر به شما بدهیم. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر بدون تماس مستقیم روی سطح کاغذ پخش می شود و فایل مورد نظر را با کیفیت خوبی روی کاغذ چاپ می کند. جوهر چاپگر جوهرافشان که با استفاده از رنگ یا پیگمنت ساخته می شود، به صورت رنگی یا مشکی در دسترس مصرف کنندگان است.

کارتریج جوهر افشان در واقع یک محفظه نگهداری جوهر است که در این نوع چاپگر استفاده می شود. این مدل از یک سر و تعدادی نازل در بالای سر تشکیل شده است که جوهر را روی سند می پاشند. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، جوهر مورد استفاده در چاپگرهای جوهرافشان حاوی یک رنگ یا یک رنگدانه است. بر این اساس، کارتریج های جوهر به دو دسته "رنگ" و "رنگدانه" تقسیم می شوند:



رنگدانه: این نوع جوهر دارای رنگدانه است.

رنگ: جوهر ذخیره شده در داخل حاوی محلول رنگی است.

آنها همچنین با توجه به نحوه پاشیدن جوهر روی سند به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

حرارتی: در این نوع یک عنصر داغ در داخل جوهر وجود دارد که باعث می شود پس از گرم شدن جوهر روی سند پاشیده شود.

پیزوالکتریک: در این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در نازل ها استفاده می شود که وظیفه کنترل جریان جوهر روی کاغذ را بر عهده دارند.



مزایای کارتریج جوهر

پس از آشنایی با کارتریج پرینتر جوهرافشان و نحوه عملکرد آن، نوبت به معرفی مزایای این قطعه می رسد. مزایای اصلی آن عبارتند از:

قیمت مناسبی دارند و برای مصارف خانگی گزینه های اقتصادی به حساب می آیند.

جوهر چاپ شده روی اسناد برای خشک شدن نیازی به گرما ندارد.

اسنادی که چاپ می کنند کیفیت بسیار خوبی دارند.


تونر یا کارتریج لیزری در چاپگر لیزری

با پیشرفت علم و فناوری، دنیای چاپگرها نیز با تغییرات بزرگی مواجه است. یکی از این رویدادهای مهم که بر فرآیند چاپ در سازمان ها تأثیر زیادی گذاشت، عرضه پرینترهای لیزری به بازار بود. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شد و توانست با ویژگی ها و عملکرد عالی خود توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پرینترهای لیزری که امروزه در بازار می بینیم آخرین نسل پرینترهای قدیمی هستند و دارای ویژگی های مفید و متفاوتی هستند.



کارتریج تونر چیست؟

همچنین مخزنی نامیده می شود که مواد لازم برای چاپ را در کارتریج پرینترهای لیزری نگهداری می کند. اما این نوع که در بین کاربران به کارتریج تونر نیز معروف است، چیزهای مختلفی را ذخیره می کند. این ماده نگهدارنده تونر نام دارد که در واقع مخلوطی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. پودر اضافه شده به ورق از طریق قطعه ای به نام "درام" منتقل می شود. به عبارت دیگر تونر در این نوع دارای بار منفی است، بنابراین به کاغذی که بار مثبت دارد می چسبد و چاپ می کند.



مزایای کارتریج تونر

در زیر برخی از مهم ترین مزایای کارتریج پرینتر لیزری را که به دلیل تقاضای زیادی در بازار داشته است، ارائه می دهیم:

سرعت چاپ بسیار بالا

قابل شارژ

راندمان چاپ بالا

طول عمر بیشتر از نوع جوهر

البته باید به این موضوع هم فکر کنید که کارتریج های لیزری و به طور کلی پرینترهای لیزری قیمت بالاتری نسبت به نوع جوهر دارند. به همین دلیل این دستگاه برای ادارات و سازمان هایی که نیاز به حجم زیادی چاپ روزانه دارند بهترین انتخاب است.



کارتریج استارت چیست؟

این کارتریج مشابه کارتریج اصلی این شرکت است، با این تفاوت که کمتر از شارژ کامل است و تونر کمتری در مخزن دارد. استارتر معمولاً هنگام خرید چاپگر داده می شود و همانطور که از نامش پیداست برای راه اندازی چاپگر توسط سازنده در چاپگر قرار داده می شود و از آنجایی که مخزن تونر پر نیست ظرفیت چاپ آن کم است اما قابلیت پر کردن و پر کردن مجدد را دارد. اضافه کردن تونر، و می توان آن را دوباره پر کرد و بارها استفاده کرد. بنابراین توصیه می‌شود یک چاپگر با کارتریج اصلی بخرید و وقتی تونر تمام شد آن را دوباره پر کنید.

توجه داشته باشید که برخی از فروشندگان کارتریج استارت را از دستگاه چاپگر خارج می کنند تا قیمت چاپگر را اندکی کاهش دهند. اگر چاپگر بدون آن بخرید باید کارتریج های طرح دار یا اصل را با قیمت بالاتری خریداری کنید که در این صورت قیمت چاپگر بالاتر خواهد بود.



چه زمانی باید کارتریج چاپ را تعویض کنیم؟

در حال حاضر کارتریج های پرینتر جوهرافشان در رنگ های آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند با توجه به نیاز خود اقدام به خرید آن نمایند. اما مهم در این زمینه نحوه نگهداری و تعویض به موقع آنهاست. در واقع حساسیت بالای این قطعه مهم همواره توصیه های زیادی برای نگهداری از آنها داشته است.

برای مثال، حتما چندین بار پیام پایان جوهر چاپگر را دیده اید. این پیام به شما می گوید زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته توصیه می کنیم در صورتی که پرینتر دارای خطا و مشکلات دستگاه زیادی است، کارتریج را تعویض کنید. این بدان معناست که اگر فقط رنگ چاپگر محو شده است، کافی است جوهر را بارگذاری کنید و سیستم عامل دستگاه را به روز کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. بیایید بیشتر در مورد آن صحبت کنیم، با ما همراه باشید.



نحوه نگهداری کارتریج جوهر چاپگر

کارتریج های جوهر منبع اصلی رنگ برای چاپگر هستند. هر گونه مشکل و آسیب اتفاقی که برای این کارتریج ها می افتد می تواند در جریان کار چاپگر اختلال ایجاد کند. بنابراین باید به بهترین نحو ممکن با آن برخورد کرد. البته اگر جوهر تمام شده باشد جوهر به سرعت خشک می شود و نمی توان آن را دوباره پر کرد. هزینه های خود را دو برابر کنید. در اینجا، برخی از بهترین روش های موجود برای مدیریت آنها را معرفی می کنیم.

روش اول:

اگر با چاپگرهای جوهر افشان کار می کنید، بدانید که این جوهر است که چاپ را انجام می دهد. بنابراین همیشه مقداری جوهر در سر و سوراخ هایش نگه می دارد. و اگر از دستگاه استفاده نمی کنید، این جوهر سوراخ های کارتریج را خشک و مسدود می کند. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل؛ همیشه آن را با جوهر پر کنید.

روش های دیگر:

هرگز کارتریج ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث می شود هوای داخل منبسط شود و نشت کند. اگر از مخزن استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که هنگام کار چاپگر، مقدار مشخصی جوهر در ناحیه سر جمع می شود. بنابراین، برای بهبود کیفیت چاپ، توصیه می شود هد را ماهی یک بار یا بعد از هر 100 صفحه چاپ شده روی پارچه مرطوب قرار دهید تا جوهر باقی مانده پاک شود.

روش سوم:

هنگامی که کارتریج را در چاپگر قرار می دهید، باید کاملاً بسوزد. زیرا لازم نیست به سوزن چاپگر و تراشه طلایی روی آن آسیب وارد کنید. در صورت اصطکاک و آسیب، زنجیر پاره می شود و اتصال چاپگر و کارتریج قطع می شود.

 

نکاتی برای خرید کارتریج چاپگر

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازار وجود دارد، اما چگونه بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب می کنید؟ در این میان، ما راهنمای کاملی را در اختیار شما قرار می دهیم:

نوع و مدل چاپگر را بررسی کنید

چاپگرها بسته به نوع (لیزری یا جوهرافشان) گرافیک مخصوص به خود را دارند و باید به سراغ همان تجهیزات بروید. از طرفی نباید بین انواع مختلف چاپ تفاوتی وجود داشته باشد. معمولاً هنگام خرید چاپگر، یک دفترچه راهنمای دستورالعمل به شما داده می شود که حاوی اطلاعاتی در مورد کارتریج های سازگار با دستگاه شما است. حتی اگر دفترچه راهنما ندارید، نگران نباشید، مراجعه به وب سایت شرکت ناشر می تواند اطلاعات کاملی در این مورد در اختیار شما قرار دهد.



به رنگ پرینت دقت کنید

یکی دیگر از عواملی که در خرید کارتریج چاپگر باید به آن توجه کنید نوع رنگ آن است. در مورد پرینترهای لیزری سیاه و سفید، این انتخاب بسیار ساده است، زیرا چاپگرها فقط از انواع خاصی از کارتریج ها پشتیبانی می کنند و جستجوی کوتاه در اینترنت برای یافتن مدل هایی که با چاپگر شما سازگار هستند کافی است.

این مشکل با چاپگر لیزری کمی دشوارتر است. زیرا عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، مهم است که شماره مربوط به کارتریج را پیدا کنید و به دنبال آن رنگی که می خواهید صفحات را با آن چاپ کنید. به عنوان مثال چاپگرهای HP، شماره کارتریج آنها با حرف A شروع می شود.



روی کیفیت تمرکز کنید

امروزه کارتریج های موجود در بازار بر اساس کیفیت، اصل، طرح اصلی و استاندارد به سه دسته تقسیم می شوند. همانطور که حدس زده اید، برند اصلی توسط خود تولیدکنندگان بزرگ تولید می شود، کارتریج های طرح اصلی (سازگار) نزدیک هستند. واقعا از نظر کیفیت ولی تولید کننده های دیگه ای هم هستن. بنابراین قیمت پایینی دارد. همین قیمت پایین و نزدیک به اصل از عواملی است که افراد برای خرید اصل انتخاب می کنند، بله توصیه می کنیم برای خرید کارتریج تونر اورجینال به یک شرکت معروف و معتبر مراجعه کنید. تا به چاپگر شما آسیبی وارد نشود.



به برند توجه کنید

امروزه پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی از محبوب ترین برندهای این صنعت هستند که هر کدام کارتریج های اورجینال را برای دستگاه های خود تولید می کنند. البته خرید نسخه اصلی این محصول کیفیت بسیار خوبی دارد و ارزان نیست. اگر چاپگر شما سامسونگ است، توصیه می شود کارتریج HP را خریداری نکنید. زیرا گاهی این ناسازگاری پاسخگوی نیاز کاربران نبود.



مراقب چاپگر خود باشید

در برخی مشاغل، چاپگر یکی از مهم ترین ماشین های اداری است که چندین بار در روز استفاده می شود. بنابراین، قطعه را دست کم نگیرید و در صورت نیاز به تعویض آن، به دنبال بهترین محصول باشید. شاید هر چه کیفیت کارتریج های استفاده شده در چاپگر بهتر باشد، خروجی بهتری خواهد داشت.



آخرین چیز

مطالب مورد بحث در این مقاله اطلاعات کلی در مورد کارتریج های چاپگر جوهرافشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر کدام را در اختیار شما قرار می دهد. اما اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، حتما مقالات مرتبط را بررسی کنید یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای یافتن کارتریج پرینتر و مشاهده قیمت می توانید از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه نمایید.

ادامه نوشته:https://avafarhang.com/cartridge-meaning/





:: بازدید از این مطلب : 10948
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 2 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: