صرافی ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟
نوشته شده توسط : موضوعات برتر


در دنیای امروز که همه چیز رو به جلو است، هر روز شاهد بیرون آمدن چیزهای جدید و جدید هستیم. در حال حاضر بازارهای مالی یکی از موضوعاتی است که از قدیم الایام تا به امروز توجه مردم را به خود جلب کرده است و همه به نوعی برای کسب درآمد و سود وارد این بازارها می شوند.

بازار ارزهای دیجیتال و به طور کلی دارایی های دیجیتال حدود 10 سال قدمت دارد و در این مدت کوتاه محبوبیت زیادی پیدا کرده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در این مقاله شما را با مفهوم صرافی ارز دیجیتال و انواع آن آشنا می کنیم و تمامی جزئیات و جنبه های ضروری کار با آن را بررسی می کنیم.این صرافی ها.

تجارت ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال بستری است که افراد می توانند ارز دیجیتال را خریداری و بفروشند. شما می توانید از این صرافی ها برای مبادله یک ارز دیجیتال با ارز دیگر استفاده کنید، به عنوان مثال، بیت کوین را به لایت کوین تبدیل کنید یا با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، ارزهای دیجیتال خریداری کنید.

صرافی قیمت فعلی ارز دیجیتال را نشان می دهد. کاربران این صرافی‌ها می‌توانند ارزهای رمزنگاری شده خود را به دلار آمریکا یا سایر ارزها تبدیل کرده و در حساب‌های خود ذخیره کنند تا هر ارز دیجیتالی را که می‌خواهند تبدیل یا برداشت کنند.

نکته اصلی این است که افراد برای فعالیت در این بازار و کسب درآمد باید در یکی از صرافی های ارز دیجیتال ثبت نام کرده و حساب کاربری باز کنند. این صرافی ها به مشتریان این فرصت را می دهند تا ارزهای فیات خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کنند تا بتوانند تجارت کنند و روزانه سود کسب کنند.

صرافی های ارز دیجیتال به عنوان بازارساز عمل می کنند و در ازای خدماتی که ارائه می دهند، مابه التفاوت قیمت خرید و فروش ارز را به عنوان کارمزد و از طریق پذیرش خریدار و فروشنده دریافت می کنند.به عنوان میانجی عمل می کند. کارمزدها و هزینه ها مستلزم کارمزد تراکنش هستند.

تاریخ

این پلتفرم ها در سال های اول تأسیس به دلیل فعالیت های ناشناخته یا غیرقانونی چندان مورد استقبال قرار نگرفتند و در مواردی فعالیت آن ها با قانون متوقف شد.

اما با گذشت زمان و محبوبیت این بازارها و فعالیت این پلتفرم های صرافی ارزهای دیجیتال بر اساس قوانین و مقررات خاص دولت ها در بسیاری از کشورهای جهان، شاهد فعالیت این صرافی ها و میلیون ها نفر به صورت دیجیتالی مبادله می شوند. هر روز آن مقدار

به عنوان مثال، در سال 2004، سه نمونه از صرافی‌های ارزهای دیجیتال مستقر در استرالیا به دنبال تحقیقات کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) بسته شدند.

در سال 2006، صرافی جدید ارز دیجیتال توسط سرویس امنیتی ایالات متحده مهر و موم شد. این صرافی دیجیتال توسط دو شهروند روسی و لهستانی به نام‌های آرتور بودوفسکی و ولادیمیر کاتس سازماندهی شد. مدت کوتاهی بعد، این دو متهم به فعالیت های غیرقانونی مبادله ارزهای دیجیتال و انتقال بیش از 30 میلیون دلار به حساب های خود شدند. بودوفسکی و کیتس در سال 2007 به دلیل مشارکت در کلاهبرداری و نقض قوانین بانکداری ایالتی محکوم شدند و در نهایت پنج سال حبس مشروط دریافت کردند.

انواع صرافی ارزهای دیجیتال

در زیر انواع صرافی های ارز دیجیتال و معایب و مزایای هر کدام را ارائه می دهیم تا بتوانید بر اساس انتظارات و نیاز خود بهترین صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کرده و شروع به کار کنید.

1- مبادلات متمرکز

صرافی متمرکز ارز دیجیتال به پلتفرمی اطلاق می شود که در آن شخص ثالث تراکنش ها را کنترل و مدیریت می کند و به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می کند. بنابراین گفته می شود که این نوع مبادله قابل اعتمادتر است.

به عبارت ساده‌تر، صرافی‌های متمرکز مانند بانک‌ها کار می‌کنند، جایی که شخص یا افرادی مسئول مجوز و مدیریت تراکنش‌ها هستند. این مشکل در صرافی های ارز دیجیتال متمرکز شده است به طوری که کاربران این صرافی ها پس از ثبت تراکنش ها و مبادلات باید منتظر تایید تراکنش ها و همچنین سایر اطلاعات مربوط به آن تراکنش ها قبل از انجام تراکنش باشند.

لازم به ذکر است که بیشتر تراکنش های ارزهای دیجیتال در صرافی های متمرکز ارز دیجیتال انجام می شود. موارد زیر بهترین نمونه از صرافی های متمرکز هستند:

- تبادل قیچی

صرافی بایننس

صرافی اگزکوین

تبدیل ارز

- FTX که FTX است

تبادل جوزا

مزایا و معایب

اکنون که با رویکرد کلی صرافی ارز دیجیتال بیشتر آشنا شدید، در مورد مزایا و معایب صرافی صحبت خواهیم کرد تا با بررسی این نکات و موارد و مقایسه آنها با انواع دیگر، بتوانید بر اساس نیاز خود انتخاب درستی داشته باشید. مبادلات ارزی سرت به کار خودت باشه

فواید

1. استفاده آسان و راحت (کاربر پسند)

2. نقدینگی بالا

3. قابل اعتماد

بیکاری

1. بسیاری از صرافی های متمرکز نیاز به احراز هویت دارند

2. امکان هک صرافی

3. کنترل و مدیریت معاملات و معاملات توسط شرکت توسعه دهنده

2- صرافی غیرمتمرکز

برخلاف صرافی‌های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEX توسط یک فرد یا سازمان مدیریت نمی‌شوند و تراکنش‌های کاربر بدون نیاز به شخص ثالث انجام می‌شود. به عبارت ساده‌تر، در صرافی‌های غیرمتمرکز، کاربران معاملات خود را مستقیماً و همتا به همتا (P2P) انجام می‌دهند.

صرافی متن باز غیرمتمرکز منبع باز است و چون توسط هیچ سازمان یا سازمانی کنترل نمی شود، در مقایسه با کشتن واسطه ها از امنیت بالاتری برخوردار است و اصلاً تأیید لازم نیست.

در این نوع صرافی ارز دیجیتال، کاربران می توانند به سادگی با پیوند دادن کیف پول خود به حساب صرافی، تراکنش های مورد نظر خود را انجام دهند.

در اینجا بهترین نمونه از صرافی های متمرکز آمده است:

- از تغییر شیفت سرپیچی کنید

- تبادل Uniswap Uniswap

تعویض پنکیک

بورس تامین مالی منحنی

- تعویض 1 اینچی

مزایا و معایب

معاملات معوق مانند نوع اصلی خود دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

فواید

1. کنترل و مدیریت وجوه انجام شده توسط خود کاربر

2. بدون نیاز به احراز هویت

3. هک صرافی غیر ممکن است

4. خرید و فروش مستقیم با مصرف کننده

معایب:

1. رابط کاربری جامد

2. چالش های نقدی

3. عدم توانایی پرداخت به ارز فیات

4. خرید و فروش مستقیم با مشتریان

3- تبادل هیبریدی

سومین و آخرین نوع صرافی، صرافی هیبریدی نامیده می شود. به همین دلیل، نام واحدی برای این تبادل اطلاعات انتخاب شد، چرا که این نام مبتنی بر ترکیب بهترین ویژگی های تبادل اطلاعات و تمرکززدایی است.

به عبارت دیگر، صرافی های ترکیبی ارز دیجیتال ترکیبی از بهترین ویژگی های صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز هستند. صرافی های ترکیبی سرعت تراکنش بالاتری نسبت به صرافی های متمرکز دارند و مانند صرافی های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند برای تراکنش های خود استفاده می کنند.

بزرگترین مزیت صرافی های این دسته کاهش چشمگیر ریسک های امنیتی و افزایش امنیت دارایی های کاربران است که به جای اتکا به یک شرکت مرکزی بر روی بلاک چین انجام می شود.

به این ترتیب، صرافی های ترکیبی، به ویژه، سعی می کنند عملکرد و هزینه های یک صرافی متمرکز (CEX) و حریم خصوصی و امنیت یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) را به کاربران ارائه دهند. بسیاری از کاربران معتقدند که این گروه مناسب ترین راه برای انجام تراکنش های ارز دیجیتال است.

یک مثال خوب از سوئیچینگ متمرکز:

- تبادل Carex

- مبادله آیدو

تعویض لگولاس

مزایا و معایب

اگر می‌خواهید درباره مزایا و معایب این دسته از صرافی‌ها بیشتر بدانید، مهم‌ترین آنها در زیر فهرست شده‌اند.

مزایای

1. آزادی کاربر برای تجارت در پلتفرم های متمرکز و غیرمتمرکز

3. امکان دریافت خدمات در زمان واقعی

4. ارائه راه حل های مبتنی بر بلاک چین

5. عدم امکان ذخیره دارایی های کاربران در کیف پول داغ و در نتیجه افزایش امنیت دارایی ها در برابر حملات سایبری.

شکست دادن

1. تشخیص چنین پلتفرم هایی به دلیل پیچیدگی ساختارشان دشوارتر است.

2. حجم معاملات بسیار کم

صرافی های ارز دیجیتال چگونه کار می کنند؟

همانطور که قبلاً گفتیم، کاربران ارزهای رمزپایه مورد نظر خود را از طریق مبادلات ارز دیجیتال خریداری و مبادله می کنند. در این صرافی ها معمولاً قیمت ارز دیجیتال بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. به بیان ساده، هر چه تقاضا برای خرید یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، قیمت آن ارز بالاتر می رود و بالعکس.

صرافی های ارز دیجیتال می توانند هم به صورت فیزیکی و هم آنلاین کار کنند. یعنی سایر صرافی ها به غیر از وب سایت و انجام معاملات آفلاین و آنلاین، محلی برای خرید و فروش حضوری با مشتریان خود دارند. اما به طور کلی، خرید آنلاین رایج ترین شکل مبادله ارز دیجیتال است.

امنیت

در خصوص امنیت در صرافی‌ ارز دیجیتال لازم به ذکر است صرافی‌های غیرمتمرکز از امنیت بالاتری در مقایسه با صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند و کمتر با خطر حملات سایبری و هکری مواجه می‌شوند.

دلیل این امر این است که برخلاف صرافی های متمرکز که دارایی کاربر تحت کنترل شخص ثالث است و در صورت حمله هکری به سرورهای شخص ثالث، تمامی دارایی کاربر در معرض سرقت قرار می گیرد، در صرافی های غیرمتمرکز آن. متعلق به کاربر است. دارایی است. کلیدهای خصوصی دارایی شماست. از این رو، احتمال و خطر هک دارایی های دیجیتال بسیار کمتر و حتی غیرممکن می شود.

علاوه بر این، از آنجایی که صرافی های غیرمتمرکز بر روی شبکه بلاک چین و قراردادهای هوشمند ساخته شده اند، امنیت بیشتری نسبت به صرافی های متمرکز دارند.

با نگاهی به موضوع امنیتی این دو نوع صرافی باید گفت که امنیت یک صرافی غیرمتمرکز بیش از یک صرافی متمرکز است. زیرا صرافی های متمرکز با خطر حملات هکری روبرو هستند. این صرافی ها می توانند کلیدهای خصوصی هاب را که برای دسترسی به وجوه کاربران استفاده می شود، هک کرده و تمام سپرده ها را از دسترس خارج کنند.

صرافی های غیرمتمرکز نیز در مقایسه با صرافی متمرکز، ریسک کمتری برای هک شدن و از دست دادن سرمایه مردم دارند. برای رفع نگرانی های امنیتی، برخی از صرافی های متمرکز شروع به ارائه حساب های غیرمتمرکز به مشتریان خود کرده اند.

حفظ امنیت دارایی ها در صرافی های متمرکز به ویژه برای کاربران ایرانی بسیار چالش برانگیز می شود و دلیل آن این است که امکان احراز هویت در این صرافی ها به دلیل تحریم های بین المللی و این مشکل برای ایرانی ها وجود نداشت. اکانت مورد حمله هکرها قرار می گیرد. گروه های کاربری با ریسک بیشتری مواجه می شوند و سرمایه خود را از دست می دهند.

ارزش

همانطور که همه ما می دانیم، همه پلتفرم های معاملاتی در همه بازارها از بورس گرفته تا بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال برای خدماتی که به کاربران خود ارائه می دهند، هزینه دریافت می کنند. نکته مهم این است که این کارمزدها علاوه بر کارمزد شبکه است که افراد هنگام انجام تراکنش ها و انتقال دارایی ها باید به شبکه بپردازند.

این کارمزدها به ویژه برای معامله گران و افرادی که به طور مستمر و روزانه با تراکنش های ارز دیجیتال سروکار دارند بسیار مهم است و طبیعی است که به دنبال صرافی هایی باشید که کارمزد کمتری برای این تراکنش ها داشته باشند.

از سوی دیگر، ممکن است این مشکل برای افرادی که معامله گر نیستند و برای مدت طولانی ارزهای رمزنگاری شده را نگهداری و ذخیره می کنند، اهمیت چندانی نداشته باشد.

در واقع یکی از اصلی ترین دلایلی که صرافی ها حجم معاملات پایینی دارند و برای بسیاری از معامله گران جذابیتی ندارند، موضوع پرداخت است، زیرا یکی از معیارهای اصلی معامله گران برای انتخاب صرافی، راحتی و کارمزد پایین است.

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز، موضوع کارمزد است. صرافی های متمرکز برای خدماتی که به کاربران خود ارائه می دهند هزینه دریافت می کنند. با این حال، مقدار این هزینه ها ممکن است بسته به ویژگی ها و گزینه های موجود متفاوت باشد.

صرافی‌های غیرمتمرکز، بر خلاف همتایان متمرکز خود، کارمزدهای بسیار کم و نزدیک به صفر را برای مطابقت سفارش‌ها در بلاک چین دارند. البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که چون این صرافی ها از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند، باید هزینه زیادی به آنها پرداخت.

مشکل دیگر این است که صرافی های متمرکز برای هر معامله کارمزدی دریافت می کنند، در حالی که صرافی های غیرمتمرکز نرخ کمیسیون ثابتی دارند که قابل تغییر نیستند.

چگونه ارز دیجیتال بخریم

به طور کلی دو راه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از صرافی ارز دیجیتال، دیگری افتتاح حساب در بازار فارکس و معامله جفت ارز در این بازار است.

اما با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه کاربران ایرانی و عدم امکان فعالیت راحت این کاربران در بازار فارکس، خرید ارز دیجیتال به‌طور مستقیم از طریق این بازار غیرممکن است و کاربران فقط باید از طریق یک صرافی معتبر ارز دیجیتال این کار را انجام دهند.

در این روش افراد باید ابتدا یکی از صرافی های معتبر ایرانی یا خارجی را انتخاب کرده و پس از انجام مراحل احراز هویت و افتتاح حساب کاربری، فعالیت خود را برای خرید ارز دیجیتال مورد نظر آغاز کنند.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که امکان واریز و برداشت ریالی به صورت ارزی وجود ندارد، بنابراین کاربران باید ابتدا در یک صرافی معتبر ایرانی حساب باز کنند، مبلغ مورد نیاز ریال را واریز کنند و سپس ریالی را به صورت ارزی واریز و برداشت کنند. این بدان معناست که شما باید یک ارز دیجیتال خریداری کنید. برای خرید ارز دیجیتال مورد نیاز خود از حساب کاربری خود استفاده کنید و آن را به Tether تبدیل کنید.

اگر قصد خرید ارز دیجیتال به صورت ارزی را دارید، ریال واریز کنید و تتر را در حساب ارزی ایرانی خود خریداری کنید، سپس مبلغ مورد نظر تتر را به حساب ارزی خود انتقال دهید و سپس اقدام به خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود کنید. تبدیل Tether به ارز دیجیتال آن.

یکی دیگر از جنبه های مهم خرید ارز دیجیتال، انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب برای ذخیره ارز دیجیتال مورد نظر شما است. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال ماهیت و زمینه فیزیکی ندارند، به همین دلیل برای نگهداری آنها نیاز به کیف پول مناسبی است و می توان از این کیف پول ها به صورت نرم افزاری یا سخت افزاری استفاده کرد.

ایران و ارز

یکی از موضوعات و موضوعات چالش برانگیز مربوط به تبادل ارز دیجیتال، انتخاب بهترین و مناسب ترین صرافی بین نمونه های ایرانی و خارجی آنهاست. بسیاری از کاربران هنگام انتخاب صرافی ارز دیجیتال سردرگم می شوند. در این قسمت سعی کرده ایم به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهیم و با در نظر گرفتن این سوالات به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب را بین این صرافی های ارز دیجیتال داشته باشید.

مجوز و ارائه خدمات

یکی از مسائل اصلی و اساسی در انتخاب صرافی مناسب، تمرکز بر پیچیدگی خدمات ارائه شده توسط صرافی است. همانطور که می دانید به دلیل تحریم های بین المللی علیه کاربران ایرانی، بسیاری از صرافی ها فعالیت این نوع کاربران را در سایت های خود محدود کرده و حساب های کاربری را مسدود می کنند.

مشکلی که بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی را مجبور کرده است که برای حفظ دارایی های خود به صرافی های داخلی روی بیاورند و به فعالیت خود در این صرافی ها ادامه دهند. خرید ارز دیجیتال

خدمات ارائه شده توسط صرافی

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب صرافی مناسب ارز دیجیتال چه ایرانی و چه خارجی، نوع و میزان خدمات ارائه شده توسط صرافی به کاربران خود است. به عنوان مثال، هدف بسیاری از کاربران از ثبت نام و فعالیت در صرافی ارز دیجیتال، مقابله با آینده و مبادلات معاملاتی است.

خدماتی که متاسفانه در حال حاضر در کشور ما از دسترس خارج شده و صرافی های داخلی قادر به ارائه آن نیستند و همین موضوع به یکی از دلایل برتری مبادلات خارجی بر ایرانی تبدیل شده است. یا مثالی دیگر: تعداد و محدوده ارزهای دیجیتال و شبکه های پشتیبانی شده توسط یک صرافی سوالی است که نقش سازنده ای در انتخاب صرافی مناسب برای کاربران دارد.

پشتیبانی تبادل

شاید برای خیلی ها موضوع حمایت چندان مهم نباشد. اما باید بگوییم که برخلاف گفته های مکه، پشتیبانی از مبادلات ارز دیجیتال مزایای مهم بسیاری را برای کاربران به همراه دارد. تصور کنید زمانی که در مبادله با مشکلات بزرگی مانند مشکلات سپرده و برداشت، مشکلات امنیتی و مواردی از این دست مواجه می شوید. h h h h K. استرس افراد را بسیار کاهش می دهد.

اگرچه چت پشتیبانی در صرافی فقط با سؤالات تصادفی شروع نمی شود و ممکن است نحوه کار با بخش تبادل را ندانید، در اینجا آنها راهنمایی های لازم را برای ارسال پیام به پشتیبانی به شما می دهند.

واریز و برداشت ریالی.

بحث واریز و برداشت واقعی مقوله ای است که شاید از نظر برخی اهمیت خاصی نداشته باشد اما در واقع اینطور نیست. هدف بسیاری از گردانندگان این بازار از انتخاب صرافی های ایرانی، امکان واریز و برداشت ریال از طریق درگاه های بانکی است. به این ترتیب افراد می توانند به راحتی حساب های خود را شارژ کرده و ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنند.

اما افرادی که صرافی ارز دیجیتال را انتخاب می کنند باید حساب خود را اضافه کنند. در نهایت در صرافی ایرانی حساب باز می کنند و پس از شارژ حساب خود و خرید ارز دیجیتال مورد نظر، آن را به ارز خارجی منتقل می کنند و از آن عبور می کنند. ارز دیجیتال باقی مانده را بخرید.

بهترین انتخاب برای کاربران ایرانی

همانطور که قبلاً گفتیم، صرافی‌ بیت ارز  دیجیتال خارجی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم‌هایشان را مسدود می‌کنند و مانع فعالیت آن‌ها می‌شوند، بنابراین این کاربران ترجیح می‌دهند حساب‌های خود را ایمن نگه دارند و بدون استرس و اضطراب در صرافی‌ها در این حوزه فعالیت کنند. ایرانیان باید ثبت نام و احراز هویت کنند.

پلتفرم صرافی ارزهای دیجیتال Exquino یکی از قابل اعتمادترین پلتفرم های ایرانی است که فرصت های زیادی را در اختیار کاربران ایرانی قرار می دهد تا در فعالیت های سرمایه گذاران برای تامین دارایی های خود شرکت کنند.

Exquino همچنین محیطی پیشرفته و کارآمد را برای معامله گران فراهم می کند تا معاملات P2P را با کمترین هزینه در بازار Exquino انجام دهند و معامله گران می توانند معاملات ارزهای دیجیتال منتخب را در این محیط انجام دهند و از امکانات و ویژگی های مختلف این بازار استفاده کنند.





:: بازدید از این مطلب : 785
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: