نوشته شده توسط : موضوعات برتر


سنگ آهک بدون شک یکی از قدیمی ترین مواد مورد استفاده از زمان های قدیم است. وقتی سنگ آهک پس از باران شکوفا شد و چیزهای اطراف خود را گرفت، شیر آهک و آهک به هم چسبید و تبدیل به شیر آهک شد. علاوه بر این می توان به استفاده از آهک در ساروج (آهک و خاکستر سازی) از جمله زیگورات شغازنبیل اشاره کرد. در ادامه با لیمو و کاربردهای آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

مزایای استفاده از آهک

کاهش نفوذپذیری ملات و دیوارها؛ خشک شدن ملات، تنظیم حجم و کاهش انقباض ناشی از سخت شدن از جمله مزایای افزودن آهک به ملات سیمان است. کاهش زمان خشک شدن مخلوط در مناطق مرطوب؛ کاهش میزان انقباض و انبساط خاک در اثر رطوبت؛ تسریع در تجزیه توده های خاک رس؛ افزایش استقامت؛ کاهش نفوذ رطوبت و افزایش دوام و قابلیت اطمینان خاک. فواید استفاده از لیموترش

طرز پخت آهک

از دیدگاه کلی، لیمو را می توان به سه روش استفاده کرد.

روش سنتی

روش صنعتی ( ماشینی )

ساخت آهک از شن و ماسه باد

روش سنتی

به این ترتیب در محل معدن آهک چاله هایی حفر می کردند و در نهایت خاک کوره می کندند و روی آن نی و سنگ آهک می گذاشتند و روی آن را با گل می پوشاندند و با رطوبت آهک و خاکستر کوره را از زیر آتش می زدند. . این باعث می شود که سنگ آهک به نقطه ذوب خود برسد و رطوبت باعث شکوفه دادن آهک می شود که به صورت مایع از محفظه های زیر بیرون می ریزد.

روش صنعتی (ماشین آلات)

در این روش سنگ از معادن بزرگ داخل قیف ریخته می شود و وسیله ای به نام فیدر زیر قیف قرار می گیرد و سنگ به داخل هدایت می شود و به سمت سنگ شکن فکی با ظرفیت تناژ مشخص می رود. قطر سنگ های این ناحیه 20-30 سانتی متر است. تسمه های نقاله که از پایین به بالا حرکت می کنند، مواد حاصل را در قیف دوم می ریزند و مواد قیف دوم به فیدر زیر قیف می رود و از آنجا به سنگ شکن چکشی منتقل می شود. نقوش این ناحیه سنگ هایی به اندازه 12-5 سانتی متر است. مواد جمع آوری شده با استفاده از تسمه نقاله به انبار منتقل می شود. در اینجا زمین توسط دستگاه سنگ زنی از سنگ جدا می شود. سپس مواد باقیمانده به قفسه های آسانسورهای مخصوص می آیند و با کمک شیرهای هیدرولیک از بالا به کوره منتقل می شوند.

برای خرید آهک با آهک سازان تماس بگیرید.


تهیه آهک از جو.

اگرچه سنگ آهک در ایران به وفور یافت می شود، اما ماسه های آهکی در برخی مناطق مانند خوزستان و سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان فراوان است. ماسه همچنین می تواند مانند سنگ آهک کلسینه شود و آهک را می توان با شستشوی معمولی آهک از ناخالصی ها پاک کرد. از این آهک خشک شده می توان برای تهیه آهک ماسه ای و آهک آهک استفاده کرد. آب لیموی تهیه شده از ماسه آهک دارای خواص آهک است. این مطالعه نشان می دهد که سنگ آهک فراوانی در چاله های ماسه ای در منطقه بالادست وجود دارد و ممکن است استخراج سنگ آهک مقرون به صرفه تر از انتقال سنگ آهک باشد. از آهک به دست آمده از این روش می توان برای تهیه آهک ماسه ای و سرباره آهک استفاده کرد.

مشخصات آهک

آهک خالص سفید است، اما وجود ناخالصی می تواند رنگ آن را تا حدودی تغییر دهد. اگر خاک سنگ آهک رسی و مواد سیلیسی باشد، بسته به میزان کثیفی، آهک نیمه آبی یا آهک سبز در پخت آن تولید می شود.

طرز تهیه آبلیمو

برای تهیه پودر آهک، پودر آهک را با خاک مخلوط کرده و مرطوب می کنند. به این ترتیب خاک و خاک در حوض های مخصوص به داخل آب ریخته می شود و حدود 3 شبانه روز در همان حالت نگهداری می شود. آهک در آب حل می شود و به نام خود حل می شود. الف) بسازید. ) باعث مصرف لازم می شود. این روش تهیه برای جلوگیری از ظهور پتانسیل های پنهان، تورم و جلوگیری از تشکیل سولفات می باشد. لازم به یادآوری است که برای به دست آوردن خمیر آهک با کیفیت، مخلوط کردن آهک یا پودر آهک خرد شده با خاک رس ممنوع است. استفاده از آب آهک باعث می شود که جرم به راحتی دانه های خاک رس را بپوشاند و یک واکنش یکنواخت بین خاک رس و آهک رخ می دهد.





:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: